بانک و بیمهطلا و ارز

چرا قیمت ارز ریخت؟

 

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: صحبت‌های در خصوص آزاد شدن بخشی از دارایی‌های ایران مطرح شده است و اجرایی شدن آن می‌تواند دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز و تأمین ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی باز کند.

به گزاش آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، ابراهیم بهادرانی با اشاره به وضعیت بازار ارزی کشور اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته به دلیل کمبود درآمدهای نفتی و عدم بازگشت ارزهای ناشی از صادرات به کشور است.

همچنین بخوانید

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: دولت در ماه‌های گذشته برای مدیریت تقاضا در بازار، اقداماتی مانند ممنوعیت ورود برخی از کالاها و در کنار آن عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی از  اقلام وارداتی وضع کرده است، بخشی دیگر اقدامات آن مربوط به مدیریت عرضه است به طوری که با افزایش عرضه ارز در روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت ارز در بازار هستیم.

وی افزود: این افزایش ارز به گفته رئیس بانک مرکزی مربوط به بازگشت ارز ناشی از صادرات و دریافت بخشی از منابع مالی بلوکه شده ایران در سایر کشورهاست و زمانی این روش موثر خواهد بود که روند تخصیص ارز به مستمر و پایدار باشد.

بهادرانی عنوان کرد: شایعاتی در خصوص تأمین کسری بودجه دولت از طریق نوسان‌گیری ارزی مطرح می‌شود که پایه علمی ندارد و باید بپذیریم در شرایط فعلی با کاهش درآمدها، دولت وضعیت چندان مناسبی ندارد و در کنار آن باید ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی را نیز تامین کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: سیاست‌های چندنرخی ارز با مفاسد فراوانی همراه است و دولت برای حمایت از دهک‌های پایین جامعه باید از شیوه‌های دیگری استفاده کند که تولید رانت نداشته باشد.
وی افزود: شعاع کاهش قیمت ارز به عرضه آن از سوی دولت باز می‌گردد و نمی‌توان پیش بینی دقیقی از کاهش قیمت انجام داد البته صحبت‌های مدیران و مسئولان بانک مرکزی در صورت اجرایی شدن آن می‌تواند جو روانی مثبتی را در فضای اقتصادی کشور ایجاد کند.

بهادرانی بیان کرد: صحبت‌های در خصوص آزاد شدن بخشی از دارایی‌های ایران مطرح شده و اجرایی شدن آن می‌تواند دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز و تامین ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی باز کند.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: مثبت شدن تراز تجاری کشور به کمک صادرات و از طریق تولید می‌تواند درآمدهای دولت را افزایش دهد و با تولید کالاهای وارداتی ضمن خودکفایی مانع از خروج ارز شود، این مهم نیازمند هدف گذاری بلندمدت است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا