صنعت، معدن، تجارت

امکان دورزدن ممنوعیت سفربه عراق از مرزهای اقلیم کردستان وجودندارد

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: امکان سفر اربعین به عراق از طریق مرزهای اقلیم کردستان عراق وجود ندارد.

جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران و عراق در آستانه اربعین حسینی اظهار داشت: در طول چند ماه گذشته به دلیل شرایط کرونایی، تردد مسافرین میان ایران و عراق از طریق مرزهای مشترک مسدود بود و این موضوع ارتباطی با پیاده روی اربعین نداشت.

وی افزود: در این مدت تنها کسانی که مجوز تردد به عنوان دیپلمات یا مقامات کنسولی یا مجوزهای تحصیلی داشتند و یا اتباع دو کشور بوده یا دارای اقامت خاص بودند، امکان عبور و مرور در مرزهای زمینی به آنها داده شد؛ در غیر این صورت هیچ تردد مسافری در مرزهای دو کشور صورت نگرفته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه هرگونه تردد مسافری میان مرزهای کشور کماکان ممنوع است به حضور برخی افراد به عنوان زائر اربعین در مرزها اشاره کرد و افزود: ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به ادارات کل راهداری استان‌های مرزی با عراق ابلاغ کرده ایم که هیچ کس اجازه عبور از مرزها را نداشته و پایانه‌های مرزی موجود در این استان‌ها از ارائه خدمات به مسافران زمینی منع شده اند.

وی تاکید کرد: همچنین به ادارات کل راهداری ابلاغ کرده ایم که امکان صدور صورت وضعیت برای خودروهای عمومی به مقاصد پایانه‌های مرزی وجود ندارد ضمن اینکه با پلیس راهور هماهنگ شده تا نظارت بر حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌ها به سمت مرزهای عراق تشدید شود.

هدایتی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره امکان دور زدن این قانون از طریق تردد مسافری از مرزهای اقلیم کردستان عراق به شهرهای نجف و کربلا تصریح کرد: بعید می دانم کسی از طریق مرزهای اقلیم هم بتواند وارد خاک عراق شود. البته در حال حاضر بیش از دو هفته است که با همکاری وزارت امورخارجه مجوز ورود کامیون‌های ایرانی از مرزهای اقلیم کردستان به عمق شهرهای این منطقه شامل اربیل و سلیمانیه صادر شده است.

هدایتی ادامه داد: به این صورت که رانندگان کامیون پس از دادن تست کرونا در نقطه مرزی با هزینه خودشان به مبلغ ۱.۵ میلیون تومان می‌توانند به منطقه اقلیم کردستان سفر کنند اما این مجوز برای کامیون‌های ایرانی برای ورود به خاک عراق از مرزهای مهران، شلمچه و خسروی وجود ندارد و تنها می‌توانند در پایانه‌های مرزی دو کشور کالاها را از کامیون‌های ایرانی به کامیون‌های عراقی به صورت ترانشیپ جابجا کنند.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: در حال حاضر در مرز تمرچین، پرویزخان و باشماق امکان ورود کامیون‌های ایرانی وجود دارد که بیش از دو هفته است این مجوز صادر شده است اما رانندگان عراقی که پیش از این بازار خوبی بدست آورده و کالاهای ایرانی را در مرز بارگیری می‌کردند مقاومت کرده و اجازه ورود رانندگان کامیون ایرانی به خاک اقلیم را نمی‌دهند. چند مورد درگیری و شکستن شیشه کامیون‌های ایرانی گزارش شده که با وزارت امورخارجه در حال پیگیری آن هستیم تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه مرز تجاری ایران و عراق تا پایان تیرماه به طور کامل بسته بود گفت: از تیرماه به بعد مرزها ابتدا به صورت محدود و دو روز در هفته شامل روزهای یکشنبه و چهارشنبه بازگشایی شد اما در حال حاضر همه روزه مرزهای ایران و جنوب عراق باز است ولی ترانزیت و صادرات کالا از ایران به عراق صرفاً به صورت ترانشیپ منت و جابجایی کالا از کامیون‌های ایران به کامیون‌های عراق صورت می‌گیرد که سبب افزایش زمان عبور و مرور و تأخیر در ورود کالا به عراق شده است.

به گفته هدایتی کامیون‌های عراقی بدون محدودیت می‌توانند وارد خاک ایران شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا