امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

علاقه مردم به کشتار سنتی به صلاح سلامتی آنها نیست

اهواز – مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با وجود کشتارهای صنعتی، مردم باز هم به کشتارهای سنتی علاقه نشان می‌دهند که این اصرار به صلاح سلامتی آنها نیست.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مصطفی کنارکوهی عصر امروز سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: عمده ترین وظیفه تأمین بهداشت دام در زمان حیات است که شامل پیشگیری، پایش بیماری‌ها، واکسیناسیون است.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با ردیف حقوقی مستقل و مجموعه‌ای از وظایف مشخص است، افزود: بعد از حیات در کشتارگاه‌ها و تا اماکن عرضه وظیفه کنترل بهداشتی آنها برعهده سازمان دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: علم طب یک علوم پایه دارد که تا یک مقطعی تمام کسانی که قرار است به جامعه بشری در زمینه بهداشت کمک کنند باید از نظر آکادمیک علوم پایه را بخوانند و بعد در زمینه تخصصی پزشکی یا دامپزشکی باید سطح بالاتری از تحصیلات را بگذرانند.

کنارکوهی گفت: چیزی که همیشه بیماری را شاخص و آن را آشکار می‌کند، میزبان و شرایط محیطی است؛ بیماری‌های عمده‌ای که می‌توان منتظر آنها باشیم و برنامه ریزی لازم را نیز انجام داده‌ایم، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب برفکی (با توجه به ورود دام‌های عشایر) است.

وی عنوان کرد: کووید ۱۹ را در چهارپایان و پرندگان داریم ولی آن گونه‌ای که در بدن انسان به شکل فعلی ایجاد بیماری کرده اسمش کرونا ویروس هست ولی تغییر ژنتیک یافته است؛ هرچند ماهیت این ویروس بسیار متفاوت و پیش بینی در مورد آن کار بسیار سختی خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه مشاهده شده که حیوان در اثر ارتباط با انسان از او کرونا ویروس را گرفته ولی مانند انسان‌ها برای آن حیوان ایجاد بیماری نکرده یادآور شد: با توجه به اینکه کرونا ویروس جزو بیماری‌های اخطار کردنی در تشکیلات دامپزشکی جهانی نیست برنامه خاصی برای مقابله با آن ندارند؛ میزان فعالیت‌های خود را بعد کشتار (دام و طیور) در مراکز عرضه و بسته بندی افزایش و آموزش‌های لازم را به پرسنل فعال در این بخش‌ها و مصرف کنندگان ارائه داده‌ایم.

کنارکوهی با اشاره به اینکه علم انسان‌ها تجربی است، بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا از یک خفاش به انسان این تجربه به تاریخ پزشکی اضافه می‌شود که هیچ انسانی نباید موجودی که از نظر بهداشتی تأیید نشده را مصرف کند؛ کاری که با وجود توصیه‌های بهداشتی بسیار ولی متأسفانه در کشور زیاد انجام می‌شود.

وی انتقاد کرد: باور غلط که مردم ایران می‌خواهند از مرغ کشتار زنده یا گوسفندهایی که کنار خیابان ذبح می‌شوند، خطراتی دارد از جمله اینکه روزی از مرغ زنده یا آن دام یک بیماری حتی ناشناخته منتقل شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اعلام این خبر که چهارمین کشتارگاه تمام صنعتی و مدرن استان حداکثر تا یک سال آینده در شمال اهواز افتتاح می‌شود، گفت: وقتی یک کشتارگاه بر اساس شاخص‌های علمی احداث می‌شود، آنقدر مؤثر است که توانایی تعطیل دو بیمارستان را دارد.

کنارکوهی با اشاره به رعایت بهداشت در کشتارگاه‌ها با حضور کارشناس فنی بهداشتی و همچنین ذبح دام و طیور با حضور یک روحانی بیان کرد: ۹ کشتارگاه طیور در استان داشتیم که دو کشتارگاه صنعتی (جزو پیشرفته‌ترین کشتارگاه‌های طیور کشور) به ظرفیت آنها افزوده شد؛ این ظرفیت‌ها با کمک بخش خصوصی و اعتبارات کلان دولتی ایجاد شده ولی باز هم مردم به کشتارهای سنتی علاقه نشان می‌دهند که این اصرار به صلاح سلامتی آنها نیست.

وی با اشاره به اینکه دامپروری و کشاورزی جزو صنایع مادر در ایران بوده بیان کرد: در استان خوزستان حدود ۲۵۰ هزار خانوار داریم که از صنعت دامپروری ارتزاق می‌کنند که ۸۵ درصد دامپروری ها نیز سنتی هستند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در پایان با اشاره به اینکه ۱۳ میلیون تُن نهاده سالانه واردات می‌شود که تأمین بهداشت آن با دامپزشکی است، گفت: تلاش می‌شود که برای اعزام نیروهای تخصصی به کشتارگاه‌های مختلف به عنوان مسئول فنی از بخش خصوصی مشارکت گرفته شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا