بانکبانک و بیمه

ارایه خدمات بهتر مبتنی برفناوری نیازمند اصلاح کارمزدهای بانکی

اگر بانک ها درآمدهای غیرمشاع بیشتری داشته باشند هزینه پول در کشور کاهش می یابد و به طور مستقیم باعث کاهش تورم می شود، ضمن آنکه امکان ارائه خدمات بهتر و به روزتر به مشتریان فراهم خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک پاسارگاد، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد در خصوص لزوم بروزرسانی هزینه های خدمات مبتنی بر فناوری بانک ها به مشتریان گفت: افزایش کارمزدهای خدمات بانکی با توجه به اینکه بانک ها بنا به سیاست های کلان راهبردی نظام بانکی و بانک مرکزی باید به اقتصاد ملی، تولیدگران و مردم در حوزه اقتصاد ملی کمک کنند یک ضرورت اجتناب ناپذیر است تا بتوانند با هزینه های کمتر خدمات بهتری را به مردم در شبکه بانکی ارایه کنند.

زهرا میرحسینی با اشاره به اینکه ایران در حوزه تامین مالی بانک محور است گفت: اقتصاد کشورمان بانک محور است و در نتیجه هرچقدر بتوانیم خدمات بانکی مناسب تر با هزینه های کمتر به مردم ارایه شود این موضوع موجب ارتقای نظام بانکی در خدمات دهی به هموطنان می شود.

وی در پاسخ به این سوال که بانک ها چگونه هزینه های خود را باید پوشش دهند؟ تصریح کرد: خدمات بانکی هزینه هایی دارد از جمله هزینه های سخت افزاری، مراکز داده، سرمایه های انسانی بسیار متخصص در حوزه فناوری، هزینه های بسترهای مخابراتی و… بانک ها برای اینکه قادر باشند تسهیلات ارزان قیمت تر مطابق با سیاست های کلان کشور به تولیدکنندگان و مردم ارایه دهند باید این هزینه ها در نهایت کاهش پیدا کند که در مدل جهانی بانک ها با دریافت کارمزد خدمات هزینه های ذکر شده را پوشش می دهند.

وی با تاکید بر اینکه بانک ها در دنیا با کارمزدها اداره می شوند و نه با نرخ تسهیلات گفت: در حوزه خدمات بانکی در دنیا که تفاوت نرخ سود و نرخ تسهیلات بسیار کم و ناچیز است، هزینه و اداره امور بانک ها با اخذ کارمزد انجام می شود.

میرحسینی لزوم بروزرسانی هزینه های کارمزدهای خدمات بانکی را در کشور ضروری خواند و گفت: ارایه خدمات مناسب به مردم با کارمزد یک مدل استاندارد جهانی است که متاسفانه در کشور ما به اندازه کافی به آن توجه نشده است.

وی یادآور شد: بعد از سال ها ارایه خدمات مبتنی بر فناوری به مشتریان توسط بانک ها، اولین بار اخذ کارمزد در سال ۱۳۸۴ مطرح شد و اکنون بعد از گذشت ۱۵ سال که خدمات بسیار زیادی که باعث کاهش هزینه های کشور و هموطنان شده است کارمزد خدمات بانکی به ویژه در حوزه فناوری به روزرسانی نشده است و برای خدماتی که از طریق بسترهای فناوری اطلاعات آسانتر، سریع تر و کم هزینه تر از طریق بانک ها ارایه می شود هنوز به صورت جدی برای ارایه این خدمات کارمزدی اخذ نمی شود.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد  مجددا با تاکید بر اینکه همانطور که می دانید ارایه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات نیازمند هزینه های بسیار گرانقیمت است افزود: این هزینه ها در طی سالیان به صورت پلکانی افزایش پیدا کرده اند و این افزایش هزینه ها  در سرفصل هزینه های بانک ها  نیز موجب رشد بی سابقه ای  شده است، باید به این نکته توجه کرد زمانی که هزینه بانک ها زیاد می شود در نتیجه امکان ارایه تسهیلات و یا خدمات ارزانتر به مشتریان کمتر می شود.

میرحسینی با اشاره به افزایش نرخ ارز در طی سال های اخیر و تاثیر آن در تهیه سخت افزارهای فناوری بانک ها، گفت: هزینه های بسترهای مخابراتی و هزینه های سخت افزاری بنا بر اینکه بخش عمده ای از آن وابسته به نرخ ارز است بسیار افزایش پیدا کرده اند، همچنین بر اساس قوانین کشور هزینه های سرمایه انسانی در طی سالیان افزایش یافته اند اما در مقابل دریافت کارمزد خدمات بانکی از سال ۱۳۸۴ تاکنون تغییری نیافته است بر این اساس واقعیت نشان می دهد، برای ادامه خدمت رسانی به مردم با توجه به شرایط حال حاضر همه انتظار دارند که خدمات مبتنی بر فناوری  توسعه یابد و مجبور نباشند به شعب مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط حادتر و عدم مراجعه مردم به شعب ضروری تر شده است در نتیجه بانک ها باید سرمایه گذاری های بیشتری در حوزه فناوری داشته باشند، سوال این است چگونه بانک ها می توانند هزینه ها را برای خدمات بهتر پوشش دهند در صورتی که قادر نباشند هزینه های قانونی ارایه خدمات را دریافت کنند!؟ این امر منجر به توقف توسعه فناوری می شود.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد افزود: قطعا هموطنان با گرفتن خدمات بهتر و مناستر و هزینه های کمتر در امر پرداخت کارمزد مشارکت خواهند کرد چرا که این امر در دریافت راحت تر خدمات برای خود آنها  موثر است در واقع پرداخت کارمزد بستر توسعه فناوری برای بانک ها را فراهم خواهد آورد.

میرحسینی عدم افزایش کارمزد خدمات بانکی را مانع اصلی توسعه و نگهداری فناوری اطلاعات بانک ها خواند و گفت: من معتقدم که اگر مدل کارمزدهای ارایه خدمات اصلاح نشود واقعا امکان ادامه و توسعه ارایه برخی خدمات در برخی بانک ها دیگر مقدور نخواهد بود و در نتیجه مشتریان خود این بانک ها از دریافت این خدمات راحت و سریع محروم می شوند.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد  در پایان اشاره کرد: باید این نکته نیز تاکید کنم که با پرداخت کارمزد بخشی از آن در حوزه امنیت فضای فناوری و امن سازی سامانه ها  و بحث کشف تقلب  با توجه به مسائل روز که وجود دارد در ارایه خدمات بانکی هزینه خواهد شد و اگر نتوانیم این هزینه ها را پوشش دهیم یعنی اینکه مردم خدمت امن، راحت، سریع و همه جانبه را نمی توانند دریافت کنند و در نتیجه هزینه های کشور و نهایتاً هزینه خود مردم افزایش می یابد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا