امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دولت قیمت را کنترل نمی‌کند؛سرکوب می‌کند/عاقبتش افت تولید است

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه میانگین قیمت تخم مرغ درب مرغداری به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، گفت:کاهش قیمت ناشی از سرکوب نرخ توسط دستگاه های دولتی است.

همچنین بخوانید

ناصر نبی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، گفت: قیمت واقعی تخم مرغ با توجه به هزینه های تولید، در حال حاضر درب مرغداری ۱۵ هزار تومان است اما فشار تعزیرات باعث سرکوب قیمت شده و خسارت این مساله طی چند ماه آینده مشخص خواهد شد چرا که وقتی مرغدار ببیند که تولید صرفه اقتصادی ندارد مرغ های خود را نگه نمی‌دارد و به کشتارگاه می‌فرستد که منجر به کاهش تولید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی اقدام به توزیع نهاده بین تولیدکنندگان کرده است، افزود: این کار به تدریج انجام می شود ضمن اینکه تامین ذرت راحت تر انجام می شود و درباره کنجاله سویا عرضه به سختی صورت می گیرد؛ ضمن اینکه برخی تولیدکنندگان هنوز تعیین سهمیه نشده اند. تعدادی از تولیدکنندگان نیز نهاده کمی دریافت کرده اند. البته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی واقعاً تلاش خود را می کنند اما به دلیل کمبودها و نابسامانی هایی که در حوزه تامین وجود دارد، موفق به تنظیم بازار نمی شوند.

نبی پور با بیان اینکه وقتی نهاده نباشد کمیت و کیفیت تولید افت می کند، گفت: به اعتقاد بنده تولید تخم مرغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته که این رقم کمی نیست.

وی تصریح کرد: حتی اگر دولت تمام نهاده مورد نیاز تولید را تامین کند سایر هزینه ها به قدری افزایش یافته که تولیدکنندگان را در مضیقه قرار می دهد بعنوان مثال تاکنون ما هر شانه مقوایی تخم مرغ را ۵۲۰ تومان خریداری می کردیم اما به ما اعلام شده که قیمت شانه با ۱۸۰ تومان افزایش به ۷۰۰ تومان رسیده است که همه این موارد به معنای افزایش هزینه تولید است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا