امور زیربناییراه و ساختمان

ایران با یک تحریم و تهدید زمین‌گیر نمی‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که با یک تحریم و تهدید زمین‌گیر شود و خوشبختانه طی مذاکراتی با وزارت دفاع توافق‌های متعددی برای تولید داخل داشته‌ایم و خوشبختانه بستر جهش تولید و رسیدن به پایداری در این صنعت وجود دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی،، سعید رسولی در مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی با اشاره به طول خطوط ریلی کشورمان اظهار داشت: در حال حاضر طول خطوط اصلی ریلی ۱۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر و در مجموع با احتساب طول خطوط فرعی و مانوری ۱۴ هزار کیلومتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۶ هزار واگن باری را به بخش غیردولتی واگذار کرده‌ایم و ۱۷۰۰ واگن مسافری و ۹۰۰ لکوموتیو در ناوگان ریلی وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: علیرغم تمام این امکانات، از آنجایی که شبکه مویرگی ریلی کامل نیست، بهره‌وری کمی از این امکانات داریم که اگر بخواهیم به جایگاه گسترده و تعهدات قانونی صنعت ریلی برسیم باید این اقدامات را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه امروز با افتخار در جلسات بین‌المللی به همتایان اعلام می‌کنم که شخص اول کشور مقام معظم رهبری به صورت مکرر حمایت خود را از صنعت ریلی اعلام می‌کند بیان داشت: رهبری تاکیدات موکدی بر صنعت ریلی دارند و در بند ۲۴ برنامه ششم توسعه با توجه به منویات رهبری باید راه‌آهن را به لحاظ اقتصادی پایدار و متکی به خود کنیم.

رسولی افزود: همچنین وزیر راه و شهرسازی هم این تاکید را همواره داشتند که در صنعت ریلی باید توان داخل در اولویت باشد و این بخش را تقویت کنیم و معتقدم فرصت‌های بسیار ارزشمندی در این صنعت وجود دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که با یک تحریم و تهدید زمین‌گیر شود و خوشبختانه طی مذاکراتی با وزارت دفاع توافق‌های متعددی برای تولید داخل داشته‌ایم و خوشبختانه بستر جهش تولید و رسیدن به پایداری در این صنعت وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امروز هیچ واردکننده‌ای نمی‌تواند به بهانه عدم اطلاع، قطعاتی که در داخل تولید می‌شود را وارد کند، گفت: بیش از ۴۰۰۰ قطعه ریلی را در داخل تولید می‌کنیم و تمام این قطعات را در سایتی با جزئیات آن و نام تولیدکننده معرفی و اعلام کرده‌ایم و همه می‌توانند با مراجعه به این سایت اطلاعات قطعات تولیدشده را داشته باشند.

رسولی ادامه داد: از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان تقاضا می‌کنیم در افزایش توان تولید داخل ما را همراهی کنند تا بتوانیم هرچه سریعتر وابستگی به خارج را کاهش یا حذف کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا