بورسبورس اوراق

حاکمیت جو احساسی بر معاملات امروز بازار سرمایه/ بازار سهام منتظر رخدادهای آینده خواهد ماند

دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر من فضا و جو احساسی بر فروش‌هایی که امروز در بازار سهام صورت گرفت، پررنگ‌تر بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: جو احساسی که بر معاملات روز جاری بازار سهام حاکم بود، شاید به دلیل برداشت کلی بازار از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا و پایین آمدن نرخ دلار بود.

وی افزود: مقداری مازاد عرضه‌ها را در بازار سهام شاهد هستیم. به نظر می‌رسد که واکنش بازار سهام در روز جاری، بیشتر سیاسی بود تا اقتصادی و درواقع، اقتصاد سیاسی را مدنظر قرار داده بود.

دارابی تصریح کرد: به نظر من بازار منتظر خواهد ماند و شرایط همچنان، شرایط نوسانی در شاخص خواهد بود و احتمال می‌رود تا یک ماه آینده، بازار سرمایه در محدوده شاخص ۱ میلیون و ۵۰۰هزار واحد یا ۱ میلیون و ۶۰۰هزار واحد در حالت نوسانی به سر برد. مگر اینکه خبری منتشر شود و بازار سرمایه را از حالت رو به بالا یا رو به پایین خارج کند. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که بازار در یک حالت دفاعی و احتیاطی بالایی به سر می‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر من بازار سرمایه مانند دیگر بخش‌های اقتصادی، باور زیادی به دلار ۳۰ هزار تومانی یا بالاتر از آن ندارد و شاید قیمت‌ فعلی دلار با واقعیت اقتصادی کشور نیز، سازگاری چندانی ندارد.

وی اضافه کرد: به نظر من بازار سهام، تمایلی به این موضوع که عددی بیش از دلار نیمایی را در تحلیل شرکت‌ها دخیل کند، ندارد و به نظر می‌رسد که بازار سرمایه، نرخ دلار را پیشخور نکرده است. در حال حاضر، نرخی که مبنای تحلیل بوده و بازار سرمایه بر آن باقی می‌ماند، همان دلاری است که در محدوده ۲۰ یا ۲۱ هزار تومان قرار دارد.

دارابی بیان کرد: ستون فقرات بازار سرمایه در کشور ما، شرکت‌های صادرات محور هستند و باتوجه به وضعیت ارز و داشتن حد وسطی از نرخ ارز در بازار، من فکر میکنم که شرکت‌های صادرات محور ما در نیمه دوم سال جاری، لیدرهای بازار سهام خواهند بود و پس از خروج بازار از شرایط فعلی، شرکت‌های صادرات محور هستند که می‌توانند، بازار سرمایه را هدایت کنند. این شرکت شامل گروه‌های پتروشیمی، معدنی، فلزی‌ها و… هستند.

 

از طريق
سارا محسنی
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا