بانک و بیمهبورس اوراقپرداخت الکترونیک

افزایش سرمایه سپ در مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت به تصویب رسید

مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت پرداخت الکترونیک سامان دوره منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸، امروز ۲۷ مهرماه با حضور ۹۱.۲۵ درصد از سهامداران به‌صورت آنلاین برگزار شد. در این مجمع افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی و اضافه کردن دو بند به اساسنامه شرکت سپ درباره تأسیس شرکت‌های فین‌تک مطرح شد و به تصویب سهامداران رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی  در ابتدای جلسه حسین واعظ قمصری، مدیرعامل سپ بیان کرد: «دلیل برگزاری این مجمع یکی موضوع افزایش سرمایه از ۳۰۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان است و دوم اصلاح یکی از بندهای اساسنامه است. باتوجه به ماهیت کاری شرکت و تکمیل اکوسیستم پرداخت، سپ و کلیه شرکت‌های پی‌اس‌پی نیاز دارند که یا در شرکت‌های فین‌تک یا فینوتک سرمایه‌گذاری کنند یا شرکتی را ایجاد کنند. متاسفانه در اساسنامه خود این بند را نداشتیم که با پیگیری‌هایی ما از بانک مرکزی و سازمان بورس، این دو مجوز اخذ شد. به همین دلیل این دو بند در دستور جلسه امروز مطرح می‌شود.»

در ادامه غلامحسین عرب حسن خانی، رئیس هیات مدیره شرکت سپ نسبت به تشکیل ترکیب هیات رئیسه این مجمع اقدام کرد. در این جلسه ناظران مجمع نمایندگان بانک سامان و بانک رفاه کارگران، دبیر هیات رئیسه، نماینده موسسه حسابرسی آزمون پرداز ایران مشهود و نماینده بورس حضور داشتند.

در ادامه اصغر اطمینان، معاون مالی سپ گزارشی از افزایش سرمایه را ارائه داد. او در ابتدا به تاریخچه شرکت و اقداماتی که تاکنون انجام شده اشاره کرد و گفت: «شرکت سامان کیش (سپ) در تاریخ ۱۳۸۲ تأسیس شد و در سال ۱۳۹۷ نیز وارد بورس شده است. در حال حاضر غلامحسین حسن خانی به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت، احسان ترکمن، نایب رئیس هیات مدیره، ولی ضرابیه و مجید صالح، عضو هیات مدیره و حسین واعظ قنبری، مدیرعامل در ترکیب هیات مدیره شرکت حضور دارند.»

به‌گفته اطمینان در طی فعالیت‌های شرکت در مقاطع زمانی مختلف شرکت افزایش سرمایه‌های متعددی را داشته است. این شرکت در سال‌های ۱۳۸۲، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ افزایش سرمایه داشته و در حال حاضر سرمایه این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان است و در گزارش توجیهی که ارائه شده مرحله آخر افزایش سرمایه از ۳۰۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان است.


عملکرد سهام سپ در بورس


او در ادامه گزارشی را از فعالیت این شرکت در بورس ارائه کرد و در این باره توضیح داد: «در ۱۰ ماه گذشته تعداد سهام معامله شده شرکت حدود ۸۰۲ میلیون سهم با ارزش حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان و تعداد روزهای معامله شده ۱۹۲ روز با ارزش بازار حدود هفت هزار میلیارد تومان بوده است. قیمت هر سهم اکنون در تابلوی بورس نیز دو هزار و ۳۶۴ تومان است.»

اطمینان به آخرین ترکیب‌های سهامداری شرکت اشاره کرد و توضیح داد: «بانک سامان با ۴۰ درصد از سهام شرکت، بانک رفاه کارگران با ۲۸.۴ درصد، گروه توسعه مالی و اقتصادی سامان با ۸.۷ درصد، شرکت بیمه سامان با ۸.۶ درصد، شرکت توسعه امید آتیه اندیش با ۳.۳ درصد و شرکت هلدینگ سرآمد با ۲.۳ و سایر سهامداران  با ۸.۷ درصد ترکیب سهامداران شرکت را قبل از افزایش سرمایه تشکیل می‌دهند.»

هدف از انجام افزایش سرمایه به‌گفته معاون مالی سپ، خرید حدود ۵۰ هزار کارت‌خوان و ۱۰ هزار پین‌پد، حدود ۱۷۰۰ دستگاه صندوق فروشگاهی و خرید تجهیزات و زیرساخت‌های موجود و مورد نیاز شرکت است.


پیش‌بینی سود و زیان سپ از افزایش سرمایه تا پنج سال آینده


او در ادامه به مصارف پیش‌بینی شده جهت انجام افزایش سرمایه اشاره کرد و گفت: «حدود سه هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان مصارف جهت انجام افزایش سرمایه پیش‌بینی شده که شامل ۱۳۰ میلیارد تومان جهت خرید دستگاه کارت‌خوان، ۲۲ میلیارد تومان خرید صندوق‌های فروشگاهی و ۱۵۳ میلیارد تومان نیز خرید تجهیزات است. از این مصارف پیش‌بینی شده منابع در نظر گرفته شده جهت انجام برنامه‌های شرکت حدود ۲۶ میلیارد تومان است که از محل آورده نقدی شامل ۸.۶ درصد، ۱۷۳ میلیار تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران  و ۱۰۶ میلیارد تومان از محل منابع داخلی جهت انجام افزایش سرمایه پیش‌بینی شده است.»

اطمینان گزارشی را از سود و زیان طرح پیش‌بینی که برای انجام یا عدم انجام افزایش سرمایه در نظر گرفته توضیح داد و در این باره گفت:‌ «طبق طرح پیش‌بینی شده در پنج سال آینده، باتوجه به این فرض که این منابع در نیمه دوم سال در اختیار شرکت قرار گیرد، پیش‌بینی ما از انجام افزایش سرمایه در صورت موافقت سهامداران کسب حدود ۲۹ میلیار تومان سود خالص ناشی از انجام افزایش سرمایه در سال ۱۳۹۹ است. به همین ترتیب در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ میلیارد تومان و از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، ۱۱۲ میلیارد تومان سود خالص پیش‌بینی شده است.»

به‌گفته او روند درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده ناشی از انجام یا عدم افزایش سرمایه طی پنج سال آینده نشان می‌دهد که در صورت انجام افزایش سرمایه درآمدهای عملیاتی شرکت از ۲۷ هزار میلیارد ریال به ۱۰۳ میلیارد ریال برسیم.

در ادامه حسابرس مجمع، گزارش خود را از افزایش سرمایه شرکت ارائه داد و گفت: «با فرض تحقق برنامه‌هایی که در این گزارش توجیهی آورده شده به موردی مبنی بر غیرمعقول بودن افزایش سرمایه شرکت برنخوردیم. پس این افزایش سرمایه از نظر ما توجیه‌پذیر است، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که باتوجه به تغییراتی که در شرایط اقتصادی فعلی کشور است بخشی از این پیش‌بینی‌ها محقق نخواهد شد.»

احسان ترکمن، نایب رئیس هیات مدیره سپ در پاسخ به یکی از سهامداران مبنی بر اینکه آینده شرکت در بورس با افزایش سرمایه چگونه پیش‌بینی می‌شود، گفت: «ما بازارگردان جدیدی را در بازار فعال کردیم و همچنین حمایت از سهامداران عمده در بازار وجود دارد، اما این حمایت‌ها بستگی به شرایط بازار و روندی که شاخص کل طی می‌کند دارد. افزایش سرمایه شرکت نیز چون از محل مطالبات است، مانع خروج پول می‌شود و قطعاً دو سهامدار عمده نیز کمک کردند که این منابع از شرکت خارج نشود. همچنین نسبت به تسهیلاتی که شرکت در نظر گرفته، با افزایش سرمایه هزینه‌های مالیاتی کاهش پیدا خواهد کرد.»

در ادامه سهامداران حاضر با افزایش سرمایه شرکت سپ از ۳۰۰ میلیارد تومان یه ۵۰۰ میلیارد تومان موافقت کردند و این افزایش سرمایه به تصویب رسید.


اضافه شدن دو بند به اساسنامه جهت تأسیس شرکت‌های فین‌تک


موضوع بعدی این مجمع اضافه کردن دو بند به اساسنامه شرکت سپ بوده است. حسن خانی در این باره توضیح داد: «موضوع این بندها به سرمایه‌گذاری سپ در سایر شرکت‌ها بر می‌گردد. در اکوسیستم شرکت‌های پرداخت الکترونیک ما نیاز داریم که زنجیره تأمین را برای نیازهای مشتریان کامل کنیم و از مشتریان نیز بعضاً درخواست‌هایی دارند که اینها از طریق فعالیت‌هایی که فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها انجام می‌دهند، امکان پذیر است. ما از دوسال اخیر برای اینکه بتوانیم به این نیاز پاسخ دهیم و سهم بازار خود را حفط و ارتقا دهیم، شروع به سرمایه‌گذاری در در برخی استارت‌اپ‌ها وشرکت‌ها کردیم. اما با بندی مواجه شدیم که به دلیل اینکه این موضوع در اساسنامه وجود نداشت، همکاری صورت نمی‌گرفت. به همین دلیل موفق شدیم که مجوز این اصلاح را بگیریم. بنابراین دو بند اصلی و فرعی تدوین شد که مورد تأیید بورس قرار گرفت.

اطمینان در ادامه این دو بند را قرائت کرد و توضیح داد: «مقرر شد که یک بند جدید به موضوع اصلی شرکت تحت عنوان تأسیس شرکت جدید یا مشارکت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های موجود در زمینه‌های مرتبط با موضوع فعالیت شرکت، اخذ و پذیرش نمایندگی‌ها شرکت‌ها، مؤسسات داخلی و خارجی مرتبط با پرداخت و فناوری اطلاعات، ایجاد دفاتر و شعب و نمایندگی در سراسر استان‌ها، مشاوره و نظارت در حوزه پرداخت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها و خریدوفروش کالاها و لوازم مرتبط با فعالیت به بند موضوع فعالیت‌های اصلی شرکت اضافه شود.»

دو بند نیز به موضوع فعالیت فرعی شرکت اضافه شد. اطمینان توضیح داد که اکنون شرکت فعالیت فرعی ندارد و باتوجه به مجوز اخذ شده مقرر شده که دو بند به موضوع فعالیت فرعی شرکت اضافه شود. اولین بند آن انجام هرگونه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی و غیربورسی و سایر محصولات عرضه شده در بازار پول در داخل و خارج کشور با رعایت مقررات بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در انواع سپرده‌های بانکی، پولی و بانکی و دومین بند انجام مطالعات و خدمات پژوهشی در زمینه‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری و بازار تجارت الکترونیکی غیر هرمی و غیر شبکه‌ای و اقدام به هرگونه فعالیت خدمات پژوهشی، آموزشی و خدماتی در حوزه فعالیت اطلاعات و ارتباطات است.

حسن خانی نیز در ادامه بیان کرد که تاکنون در حوزه کیف پول و نرم‌افزارهای فروشگاهی برای تعمیر و نگهداری کارت‌خوان، بلاکچین، رمزارز و در ارتباط با موبایل و سامانتل سرمایه‌گذاری‌هایی را شروع کردیم و در آینده هرکجا احساس کنیم که برای حفظ بازار باید خدماتی که ارائه دهیم، باتوجه به این مجوز امکان سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود.

پس از قرائت این دو بند رأی‌گیری برای تصویب این دو بند با حضور سهامداران انجام شد و دو بند مذکور با موافقت سهامداران به تصویب رسید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا