بورسفرابورس

صنایع دانش‌بنیان به بدنه بازار سرمایه متصل می‌شوند

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه تا کنون اکثر شرکت‌های حاضر در بورس با تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین و یا زور بازو کار می‌کنند، ادامه داد: اخیرا شاهد درخواست صنایع جدید برای ورود به بازار هستیم؛ به گونه‌ای که در این هفته ۲۶۰ شرکت دانش‌بنیان از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ۱۵۰ شرکت کوچک و متوسط توسط سازمان صنایع کوچک درخواست ورود به بازار داده‌اند که حضور چنین شرکت‌هایی در بازار سرمایه آینده متفاوتی را برای این بازار رقم خواهد زد.

مدیرعامل فرابورس ایران که شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافت در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه، توقف نمادهای بانکی، بحث شفافیت و نقدشوندگی سهام، جایگاه و اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع کوچک و متوسط در بازار سرمایه و مسائلی از این دست به ابهامات و سوالات مطرح‌شده پاسخ داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، امیر هامونی در آغاز این برنامه به مسئله توقف برخی نمادها در بازار سرمایه پرداخت و در حالی که این موضوع را به رکن شفافیت در بازار سرمایه مرتبط دانست، افزود: در این خصوص بیشتر اوقات نوعی تعارض به وجود می‌آید که آیا باید نقدشوندگی را فدای شفافیت و یا شفافیت را فدای نقدشوندگی کنیم.

هامونی با اشاره به اینکه در اواخر سال ۹۲ توقف طولانی‌مدت نمادهای پتروشیمی را شاهد بودیم و سال ۹۳ این اتفاق برای پالایشگاهی‌ها و سال ۹۵ نیز برای نمادهای بانکی رخ داد، گفت: ما در تلاشیم نمادهای بانکی را باز کنیم اما گاهی در برخی از صنایع شاهدیم نهادهای سیاست‌گذار که در سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس موثرند، سیاستی را اتخاذ می‌کنند که سبب ابهام در صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌شود مثلا صنعت بانکی مکانیسم‌های متفاوتی را در پیش می‌گیرد و اخیرا بانک مرکزی بخش‌نامه‌ای ابلاغ کرده که می‌تواند به بین‌المللی شدن بانک‌ها کمک کند اما در عین حال ابهاماتی را در صنعت بانکداری به وجود آورده که باید مرتفع شود.

وی با بیان اینکه توقف نمادها تنها در کشور ما اتفاق نیفتاده و بورس‌های جهانی نیز شاهد این مسئله هستند، مثالی را در این زمینه ارائه کرد و افزود: به عنوان مثال بورس نزدک، نماد یکی از شرکت‌های چینی که در صورت‌های مالی‌اش ابهام داشت را متوقف کرده و مادامی که این صورت‌ها شفاف نشده و ابهامات آن برطرف نشود نماد را باز نخواهد کرد.

به گفته وی آنچه در بازار سرمایه مطرح است رابطه مالکان بازار با بنگاه‌هاست، وقتی بحث مالکیت بنگاه یا بانک‌ها پیش می‌آید باید بدانیم سهم و ارزش واقعی بنگاه یا بانک از نوع قرارداد بانک با مشتریانش جداست و این وضعیت باید در صورت‌های مالی برای مشتریان شفاف باشد.

هامونی یکی از راهکارهایی که سازمان بورس برای حل این موضوع در نظر گرفته را دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته‌شده عنوان کرد و افزود: با جمع‌بندی نظرات مردم و کانون کارگزاران دستورالعمل‌های افشا، پذیرش شرکت‌ها و انجام معاملات با رویکرد بهبود فرایند توقف و بازنمایی نمادها می‌تواند اصلاح شود.

شاخص، قابل اعتماد است

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون بلوک‌زنی با اشاره اینکه بلوک مربوط به شرکت‌های حقوقی است که معاملاتشان خارج از بازار معاملات نرمال و خرد انجام می‌شود، گفت: تداخل معاملات خارج از بورس با معاملات داخلی بورس پیش نمی‌آید و شاخص به درستی قابل اعتماد است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پیش‌بینی سودهای غیرواقعی از سوی شرکت‌ها و محقق نشدن آن، گفت: در اکثر کشورهای دنیا خود شرکت‌ها سود سهام را پیش‌بینی نمی‌کنند بلکه این وظیفه بر عهده تحلیلگران بازار قرار داده شده است. در ایران نیز شرکت‌ها اطلاعات واقعی خود را در سامانه کدال منتشر می‌کنند و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و پردازشگر اطلاعات مالی که از سازمان مجوز گرفته‌اند موظفند اطلاعات درست را طبق تحلیل‌های خود به بازار از طریق سامانه تدان ارائه کنند.

روند بهبود و حرکت رو به جلو بازار سرمایه

 هامونی با بیان اینکه نسبت به ۱۰ تا ۱۴ سال گذشته دائم روند بهبود را تجربه کرده‌ایم، افزود:  اگر اصل سیاست‌های ۴۴ قانون اساسی اجرا نمی‌شد و شرکت‌ها وارد بازار بورس نمی‌شدند اکنون با یک بازار ۲۰ هزار میلیارد تومانی مواجه بودیم در حالی که بازار ما در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اواخر سال گذشته نرخ بازار  بدهی حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد بوده و اکنون این رقم حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش یافته و حدود ۲۰ درصد است، عنوان کرد: اگر نرخ سود بانکی در بازار بین بانکی اصلاح و مدیریت نشود بازار بدهی ما اصلاح نخواهد شد.

 

صنایع جدید در راه بازار سرمایه

مدیرعامل فرابورس ایران ‌از ورود اقتصاد هنر به بازار سرمایه برای نخستین بار خبر داد و گفت که از ابتدای هفته جاری شاهد پذیره‌نویسی گروه توسعه هنر ایران در فرابورس هستیم و امید که با چنین رخدادهایی صنایع مختلف برای تامین مالی وارد بازار سرمایه شوند و در پی آن پرتفوی سهامداران نیز متنوع شود.

وی بازار آینده سرمایه را متعلق به شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع کوچک و متوسط در کنار صنایع بزرگ کنونی دانست و افزود: رفته رفته شاهد طلوع صنایع جدید در کنار صنایع قدیم خواهیم بود و صنایع قدیم نیز برای بقا و رقابت، باید خود را دانش‌بنیان کنند در غیر این صورت محکوم به شکست خواهند بود.

هامونی در پایان با اشاره به اینکه تا کنون اکثر شرکت‌های حاضر در بورس با تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین و یا زور بازو کار می‌کنند، ادامه داد: اخیرا شاهد درخواست صنایع جدید برای ورود به بازار هستیم؛ به گونه‌ای که در این هفته ۲۶۰ شرکت دانش‌بنیان از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ۱۵۰ شرکت کوچک و متوسط توسط سازمان صنایع کوچک درخواست ورود به بازار داده‌اند که حضور چنین شرکت‌هایی در بازار سرمایه آینده متفاوتی را برای این بازار رقم خواهد زد.

 

انتظار رشد شاخص بورس و مشکلات درونی بازار

 

شاهین چراغی فعال بازار سرمایه نیز در این گفت و گو اظهار کرد: گاهی دیده می‌شود چندین نماد معاملاتی منفی است و شاخص با اتکا به دو یا سه نماد مثبت می‌شود، نباید اجازه دهیم شاخص بازار بدون کاهش به رنگ سبز بماند.

 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دستورالعمل‌های سازمان بورس به اندازه کافی وجود دارد اما باید ببینیم آیا به دستورالعمل‌ها توجه می‌شود و آیا با دارندگان اطلاعات نهانی برخوردهای لازم صورت می گیرد؟ بحث اطلاعات محرمانه به معضلی در بازار سرمایه تبدیل شده یعنی گردش اطلاعات پیش از آنکه روی سایت‌های رسمی سازمان بورس قرار گیرد در میان برخی افراد وجود دارد.

 

منبع: روابط.عمومی فرابورس ایران

قالب وردپرس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا