اقتصاد کلان

جزئیات اولویت داوطلبان بومی در آزمون استخدامی

یک مقام مسئول در سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه اولویت‌دادن به داوطلبان بومی در آزمون استخدامی به معنی سلب حق شرکت داوطلبان غیربومی نیست نیست هدف از بومی‌گزینی در آزمون استخدامی را ماندگاری نیروها در شهرستان‌های خود و استفاده بیشتر از تجارب انباشته کارکنان دولت برای ارائه خدمات اعلام کرد.

قنبری – رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور – در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیات مصوبه تعیین اولویت به داوطلبان بومی شهرستانی در آزمون استخدامی را تشریح کرد.

رئیس  امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی با اشاره به این نکته که در زمان انتشار دفترچه هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی مصوبه قانون اصلاح ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری از سوی مجلس به دولت برای اجرا ابلاغ نشده بود، گفت: باتوجه به اینکه قانون مصوب مجلس از تاریخ تصویب( ۱۶/۶/۹۹)لازم‌الاجرا بود، ناچار بودیم قانون را در همین آزمون اجرا کنیم، مقرر شد جهت رعایت عدالت، فرصتی برای شرکت‌کنندگان در این آزمون فراهم شود تا بتوانند در صورت تمایل به استفاده از اولویت بومی شهرستانی، اطلاعات خود را در وبسایت سازمان سنجش ویرایش کنند و کسانی هم که شرایط استفاده از اولویت بومی را ندارند در انتخاب شغل‌محل خود تجدید نظر کنند.

همچنین بخوانید

وی افزود: داوطلبان می‌توانند شغل‌محل‌های خود در این آزمون را بر اساس دفترچه آزمون استخدامی و شرایط احرازی که در آن مشخص شده است، تغییر دهند و براساس شرایط جدید در آزمون شرکت کنند.

قنبری در تشریح اعمال امتیاز برای داوطلبان بومی گفت:اعمال امتیاز بومی شهرستان صرفاً در مرحله آزمون کتبی انجام می شود و به این صورت است که نمرات مکتسبه داوطلبان چه در حیطه عمومی و چه در حیطه تخصصی، با ضریب ۴/۱ (یک‌وچهار دهم) محاسبه و ملاک عمل قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: اولویت‌دادن به داوطلبان بومی به این معنی نیست که داوطلبان غیربومی حق شرکت در یک شغل‌محل شهرستانی را نداشته باشند، بلکه به این معنی است که درصورت شرکت نیروی بومی در آن شغل‌محل، نمره مکتسبه وی با ضریب ۴/۱ و نمره نیروی غیربومی با ضریب یک محاسبه می‌شود.

قنبری افزود: درصورتی که فردی از سهمیه ایثارگری و یا سهمیه معلولان استفاده کند و بومی شهرستان هم باشد باز هم مشمول این قانونی می‌شود و نمرات وی با ضریب ۴/۱ محاسبه می‌شود.

وی هدف قانون‌گذار از ابلاغ این قانون را ماندگاری نیروهای بومی در شهرستان‌های خود و استفاده بیشتر از تجارب انباشته کارکنان دولت برای ارائه خدمات بهتر عنوان کرد.

قنبری در تشریح شرایط احراز بومی شهرستان‌ها مطرح کرد: ساکنان شهرستان تهران و سایر شهرستان‌هایی که مراکز استان‌ هستند، مشمول این قانون نیستند و صرفاً شهرستان‌هایی که مراکز استان نباشند مشمول قانون می‌شوند.

وی ادامه داد: کسانی بومی شهرستان محسوب می‌شوند که محل تولد آنان با محل شغل انتخابی یکی باشد و یا در شهرستان محل شغل انتخابی در حال حاضر ساکن باشند و زمان سکونت شان چه به صورت متوالی چه متناوب به ۱۰ سال برسد؛ این شرایط در خصوص شخص داوطلب است و بومی‌بودن همسر یا والدین از شرایط احراز بومی‌بودن داوطلب نیست.

رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه در مرحله ویرایش اطلاعات و استفاده از اولویت بومی‌گزینی، صرفاً خوداظهاری افراد ملاک است، اظهار کرد: اعتبارسنجی بومی‌بودن افراد در صورت قبولی در آزمون کتبی و شرکت در مصاحبه حضوری انجام می‌شود که به این صورت است؛ افرادی که از گزینه محل تولد استفاده کرده‌اند، از طریق شناسنامه اعتبارسنجی می‌شوند و لزوماً نیازی به استشهاد محلی ندارند و لزومی بر سکونت آن‌ها در حال حاضر در آن شهرستان انتخابی نیست، اما افرادی که از گزینه سکونت استفاده کرده‌اند، از طریق استشهاد محلی ممهور به مهر نیروی انتظامی (پاسگاه یا کلانتری محل) در تأیید ساکن‌بودن (در حال حاضر) و سکونت متوالی و یا متناوب حداقل ۱۰ سال در شهرستان مذکور اعتبارسنجی می‌شوند.

وی ادامه داد: کسانی که در سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان ساکن شهرستان شغل‌محل انتخابی خود بوده‌اند نیز می‌توانند با ارائه گواهی تحصیلی خود اعتبارسنجی شوند، البته مشروط بر اینکه حداقل زمان تحصیل به ۱۰ سال برسد، در صورتی که چند سال از این ۱۰ سال با استفاده از مدرک تحصیلی احراز شود، باقی‌مانده سال‌های سکونت باید از طریق استشهاد محلی که اشاره شد، احراز شود. لازم به تأکید است که سوابق تحصیلات دانشگاهی مشمول این موضوع نیست و صرفاً ارائه گواهی تحصیلی سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان پذیرفتنی است.

وی گفت: در این مرحله، یعنی مرحله ثبت نام، به هیچ عنوان احتیاج نیست داوطلبان مدرکی دال بر محل تولد یا استشهاد محلی ارائه دهند و اعتبارسنجی صرفاً در مرحله مصاحبه انجام می‌شود و اگر در جریان اعتبارسنجی مشخص شود داوطلبی به اشتباه از امتیاز بومی استفاده کرده است، امتیاز وی ابطال و نمرات او به صورت آزاد و غیربومی محاسبه می‌شود و ملاک عمل در سایر مراحل قرار می‌گیرد. لازم است داوطلبان در این خصوص دقت لازم را داشته باشند تا در مراحل بعدی دچار مشکل نشوند.

رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: مبنای شهرستان برای تعیین بومی‌بودن، تقسیمات کشوری در اولین روز ثبت نام برای آزمون (۲۰/۶/۹۹) است.  

قنبری افزود: اگر افراد، بومی شهرستان باشند و در این مرحله اطلاعات خود را ویرایش نکنند، در مراحل بعدی مشمول استفاده از امتیاز بومی نخواهند شد و لازم است افراد در زمان اعلام‌شده که ۲۹/۷/۹۹ تا ۲/۸/۹۹ است، نسبت به ویرایش اطلاعات خود در وبسایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند، همچنین این زمان به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد.

به گفته وی، زمان برگزاری آزمون از روز جمعه ۹/۸/۹۹ به روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۶/۹/۹۹ و ۷/۹/۹۹ تغییر یافته است.

رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در پایان با اشاره به حد نصاب قبولی در آزمون، بیان کرد: کسب حداقل ۵۰ درصد از نمره مکتسبه نفر اول با ارزش وزنی ۴۰ درصد در حیطه عمومی و ۶۰ درصد در حیطه تخصصی در هر شغل – شهرستان در هر یک از دستگاه‌های اجرایی لازم است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا