انرژی

شرط روسیه برای موافقت با عدم افزایش تولید اوپک پلاس

روسیه در صورتی که اوضاع بازارهای جهانی به دلیل افت شدید تقاضا وخامت بیشتری پیدا کند، ممکن است از عدم تغییر برنامه تولید فعلی اوپک پلاس حمایت کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، گروه اوپک پلاس از اوت حدود دو میلیون بشکه در روز به تولیدش اضافه کرده و قرار است در ژانویه ۱.۹ میلیون بشکه در روز دیگر به تولیدش اضافه کند. با این حال دو منبع آگاه به رویترز گفتند با وجود این که روسیه به درآمدهای نفتی نیاز دارد اما اگر اوضاع بازارهای نفت وخیمتر شوند و پیشنهاد عدم افزایش تولید مطرح شود، ممکن است با حفظ تولید در سطح فعلی موافقت کند.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مدت یک هفته گذشته دو بار مکالمه تلفنی داشته و درباره وضعیت بازار نفت گفت و گو کرده اند که نشان دهنده افزایش تلاشهای دیپلماتیک در این خصوص است.

همچنین بخوانید

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرد که تماس مرتب به دلیل نوسانی بودن بازارها ضروری است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هفته گذشته اظهار کرده بود که با وجود افزایش شیوع ویروس کرونا در جهان، اوپک پلاس طبق توافق اولیه تسهیل محدودیت عرضه خود را آغاز خواهد کرد.

یک منبع آگاه در این باره گفت: با وجود اظهارات نواک درباره ادامه اجرای پیمان کاهش تولید بر اساس توافق اولیه، روسها در حال بررسی حمایت از تمدید محدودیت عرضه فعلی در نشست دسامبر هستند. همه تماسهای اخیر محمد بن سلمان و پوتین بیهوده نبوده و آنها سرگرم مذاکره برای تمدید احتمالی کاهش تولید در سطح فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز هستند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که اشباع عرضه نفت در بازار جهانی تمام نشده و تولید بالاتر اوپک پلاس همزمان با موج دوم شیوع ویروس کرونا در اروپا و مناطق دیگر را زیر سوال می برند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که موج دوم کووید ۱۹ روند بهبود تقاضا برای انرژی را آهسته کرده و تلاشهای تولیدکنندگان برای متعادل کردن بازار را پیچیده می کند.

نواک روز دوشنبه گفت که احیای بازار تحت تاثیر موج دوم پاندمی آهسته شده و زمستان هم ممکن است ابهامات بیشتری را به همراه بیاورد زیرا تقاضا برای سوخت معمولا در این فصل کاهش پیدا می کند.

اوپک پلاس تحت یک سناریوی بدبینانه پیش بینی کرده که توازن عرضه و تقاضا ممکن است در سال ۲۰۲۱ احیا نشود که احتمال تمدید برنامه فعلی محدودیت عرضه این گروه را تقویت می کند.

یک منبع دیگر گفت: روسیه فعلا برنامه خود در خصوص تمایل به ادامه کاهش تولید فعلی و جلوگیری از اشباع عرضه بازار را علنی نخواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، نواک روز سه شنبه گفت: هنوز زود است درباره آینده پیمان کاهش تولید نفت اوپک پلاس صحبت شود و ما باید پیش از این که هر گونه تصمیمی گرفته شود، وضعیت بازار را در ماه آینده بررسی کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا