اقتصاد کلان

تاثیر مثبت رای آوردن "بایدن" بر اقتصاد ایران حدکثر ۲۰ درصد است

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، پیروزی "بایدن" در انتخابات آمریکا حداکثر ۲۰ درصد در بهبود شرایط اقتصاد ایران نقش خواهد داشت، زیرا مابقی مشکلات عمدتا ریشه داخلی دارد.

دکتر علی حیات‌نیا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر وضعیت اقتصاد کشور، اظهار کرد: درباره میزان تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران کارشناسان نظرات متفاوتی دارند، اما اکثر صاحب نظران منشا ۵۰ تا ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی موجود کشور را مسائل داخلی می‌دانند تا مشکلات سیاسی بین‌المللی.

وی ادامه داد: این مشکلات ریشه‌ای و ساختاری اقتصاد ایران طی ده‌ها سال گرفته و ناشی از موارد مختلفی مانند اتلاف منابع، پایین بودن بهره‌وری، سوء مدیریت و ناکارآمدی، عدم شفافیت، اقتصاد دولتی، مسائل بانکی و پولی و… است.

همچنین بخوانید

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه با وجود همه این موارد انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران چندان هم بی تاثیر نیست، یادآور شد: اگر “بایدن” در انتخابات رای بیاورد خوشبینی نسبت به بهبود مناسبات اقتصادی در کشور و خصوصا بین فعالین اقتصادی ایجاد خواهد شد و اگر “ترامپ ” رای بیاورد نگرانی جای این خوشبینی را خواهد گرفت که هر دو این موارد می‌تواند با ایجاد جو روانی پیامدهای مثبت یا منفی برای اقتصاد ما داشته باشد.

وی از تاثیر احتمال بارگشت آمریکا به برجام با پیروزی بایدن یاد کرد که می‌تواند مناسبات سیاسی و اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دهد و عنوان کرد: معتقدم تاثیر رای آوردن بایدن در بهبود اقتصاد ایران حداکثر تا ۲۰ درصد خواهد بود.

حیات‌نیا اظهار کرد: به نظر می‌رسد اگر بایدن رای بیاورد تا حدود ۲۰ درصد کاهش قیمت دلار را شاهد باشیم و ممکن است وضعیت بازار بورس نیز با برگشت اعتماد به این بازار و احساس امنیت سرمایه‌گذاران بهتر شود و اگر ترامپ رای بیاورد شرایط معکوس خواهد بود.

حیات‌نیا تاکید کرد: آنچنان که در بازارهای مالی کشور هم طی یک یا دو ماه اخیر شاهد بوده‌ایم، نابسامانی‌های بازارهایی مانند ارز و بورس  نشانگر تاثیر پذیری این بازارها از انتخابات آمریکا است که به نوعی نتیجه انتخابات را پیشخور کرده‌اند.

وی این تاثیرات را کوتاه مدت و عمدتا روانی دانست و اضافه کرد: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی ایران به طور کامل مرتفع شود، باید منشا داخلی مشکلات را شناسایی و آنها را ریشه‌ای رفع کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا