صنعت، معدن، تجارت

کم‌کاری نهاد‌های نظارتی در برخورد با عرضه کنندگان سیگار قاچاق/ تنها ۳ درصد از قاچاق دخانیات کشف می‌شود

یک کارشناس صنعت دخانیات با اشاره به اینکه ۱۵ الی ۲۰درصد بازار دخانیات به سیگار‌های برند محرز قاچاق تعلق دارد، گفت: متأسفانه برخورد با عرضه کنندگان سیگار قاچاق فراموش شده است.

ابراهیم داوودی کارشناس صنعت دخانیات در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق سیگار از دو بعد پیشگیری و مقابله عملی قابل بررسی است، گفت: در بخش پیشگیری می‌توان به ایجاد سامانه‌ها و زیرساخت‌های توسعه یافته در کشور اشاره کرد؛ این سامانه‌ها توانایی شناسایی سیگار‌های قاچاق در سریع‌ترین زمان ممکن را برای نهاد‌‌های نظارتی فراهم می‌کنند.

آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

آخرین اخبار اقتصادی در اینستاگرام آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۵ الی ۲۰درصد بازار دخانیات ایران به سیگار‌های برند محرز قاچاق تعلق دارد، اظهار داشت: این برند‌ها دو ویژگی مهم دارند، به صورتی که نام تجاری آن‌ها هیچ گاه مجوز فعالیت در عرصه تولید و واردات سیگار نداشته است، علاوه بر این تمامی سیگار‌های تولیدی و وارداتی در کشور می‌بایست بر اساس قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، پاکت‌های سیگار را با تصاویر بهداشتی هشدار‌ دهنده بپوشانند که سیگار‌های برند محرز قاچاق معمولا این تصاویر را ندارند.

کم‌کاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در طرح جمع آوری سیگار‌های قاچاق

این کارشناس صنعت دخانیات با تأکید بر اهمیت مبارزه با عرضه سیگار‌های قاچاق گفت: در بخش برخورد،‌ باید از سامانه‌های تجاری برای رهگیری این کالا استفاده شده و برای مبارزه با عرضه دخانیات قاچاق اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی با اشاره به نقش نهاد‌های نظارتی در کاهش قاچاق دخانیات افزود: بر اساس ماده ۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به منظور سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت در حوزه امور اجرائی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است.

داوودی ادامه داد: اما متأسفانه با وجود اینکه دستگاه‌های گوناگون مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت بهداشت برای مبارزه با عرضه سیگار‌های قاچاق اعلام آمادگی کردند، در طول چند ماه اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نه تنها در هیچ کدام از ابعاد سیاست‌گذاری و مقابله تکالیف قانونی خود را انجام نداده است، بلکه گاهی اوقات مانع پیشبرد برنامه‌های مبارزه با سیگار قاچاق می‌شود.

توسعه طرح رهگیری سیگار در گرو برخورد با قاچاق

این کارشناس صنعت دخانیات با اشاره به وضعیت طرح رهگیری سیگار گفت: توسعه طرح رهگیری ملزم به افزایش برخورد با توزیع‌کنندگان سیگار قاچاق است؛ چرا که تولیدکنندگان تشویق می‌شوند با نهاد‌های نظارتی همکاری کامل داشته باشند چرا که این اطمینان به آن‌ها داده می‌شود که با همکاری ایشان می‌توان سیگار‌های قاچاق را در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و جمع‌آوری کرد.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: اگر قرار است با استناد به دلایل واهی از برخورد با عرضه کالا‌های قاچاق جلوگیری کنیم چه نیازی به تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا است. متأسفانه، نه تنها در مورد سیگار بلکه در بازار لوازم خانگی و پوشاک نیز برخورد‌های لازم با عرضه کنندگان کالا‌های قاچاق فراموش شده است.

تنها ۳ درصد از سیگار‌های قاچاق کشف می‌شوند

این کارشناس صنعت دخانیات با بیان اینکه انتظار می‌رود ستاد به تکالیف خود عمل کرده و تبدیل به ” ستاد مشاهده قاچاق کالا و ارز” نشود، گفت: در حوزه برخورد با برند‌های محرز سیگار تمامی دستگاه‌های اجرایی باید وظایف خود را انجام دهند. کشفیات سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۸۰ میلیون نخ سیگار است که عدد قابل توجهی است اما به نسبت به برآورد سیگار قاچاق زیر ۳ درصد از قاچاق است؛ چرا که در آن سال نزدیک به ۱۵ میلیارد نخ سیگار قاچاق در بازار وجود داشته است. در این شرایط ریسک قاچاق سیگار به شدت کاهش یافته و متخلفان می‌دانند که به احتمالا بالای ۹۰ درصد می‌توانند کالای خود را در بازار عرضه کنند.

همچنین عطاالله معروف‌خانی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به عملیاتی شدن طرح رهگیری سیگار از اول مهر‌ماه سال جاری گفت: قاچاق دخانیات با توجه به مشکلات شرکت‌های تولیدی در چند ماه گذشته برای تأمین مواد اولیه خود به صورت جزئی افزایش پیدا کرده است، چرا که تولیدات این شرکت‌‍‌‎ها کاهش یافته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، با شروع طرح شناسه رهگیری سیگار از ابتدای ماه گذشته، به نظر می‌رسید که تمامی بهانه‌ها برای برخورد با توزیع کنندگان سیگار‌های قاچاق تمام شده و شاهد جمع‌ آوری دخانیات قاچاق خواهیم بود؛ اما متأسفانه تا کنون نهاد‌های متولی برخورد با کالای قاچاق از انجام تکالیف قانونی خود سرباز زدند.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا