صنعت، معدن، تجارت

صنعت مادر آذربایجان در بلاتکلیفی/واگذاری غیر قانونی ۳۵ درصد

تبریز- شرکت بزرگ و قدیمی ماشین سازی تبریز که به عنوان صنعت مادر آذربایجان به شمار می‌رود به گفته نماینده تبریز در مجلس طی ماه‌های اخیر در رکود و بلاتکلیفی به سر می‌برد.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ گروه ماشین سازی تبریز با نزدیک ۶۰ سال سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور جزو کارخانجات قدیمی و مادر ایران محسوب می‌شود.

ماشین سازی تبریز که در نیمه دوم دهه ۱۳۴۰ شمسی توسط مرحوم تقی توکلی، از طلایه‌داران صنعت کشور در منطقه صنعتی غرب تبریز و با هدف اشتغال زایی برای ۴۰ هزار نفر بنیان گذاشته شد و به‌زودی به چهره درخشانی در عرصه صنعت ایران و خاورمیانه تبدیل شد ولی اکنون سالیان سال است که در پیچ و خم ادارات دولتی و قضائی و نیز مصاحبه‌های متناقض مسئولان بلاتکلیف مانده است.

ماشین سازی ۱۵ سال است که دست به دست می‌شود

این شرکت با سابقه طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی در فرایند خصوصی سازی مواجه بوده و واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی حدود ۱۵ سال پیش آغاز شد و در این سال‌ها بین سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی دست به دست شده و در مواقعی در اثر سوءمدیریت برخی از این سازمان‌ها شاهد اخلال در تولید و حتی اعتصاب کارکنان نیز بوده‌ایم.

این شرکت با سابقه طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی در فرایند خصوصی سازی مواجه بود

به طوری که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ قریب به ۱۰ تا ۱۵ اعتصاب کارگری در این مجموعه رخ داد که این اعتصابات به خاطر جایگاه ماشین‌سازی در بین سایر کارخانه‌ها، موتور محرکی برای اعتصاب در سایر کارخانه‌ها می‌شد.

ماشین سازی تبریز همواره از اهمیت ویژه ای در کشور و منطقه غرب آسیا برخوردار بوده و به عنوان اولین تولید کننده ماشین افزار در سطح کشور به عنوان یک قطب صنعتی استراتژیک محسوب می‌شود.

مشکلاتی که با خصوصی سازی آغاز شد

این شرکت طی سال‌های اخیر با مشکلات عدیده ای روبرو شد که منشأ اصلی این مشکلات از زمان آغاز بحث خصوص سازی سرچشمه می‌گیرد. ماشین سازی تبریز بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی چندبار توسط سازمان خصوصی واگذار و به دلیل عدم بررسی اهلیت خریدار توسط این سازمان، پس از واگذاری با مشکلاتی مواجه شد.

آخرین مرحله از این واگذاری‌ها، موافقت سازمان خصوص سازی با حضور فردی در رأس کارخانه بود که بعدها با معلوم شدن فساد مالی وی، اوضاع کارخانه نیز شدیداً نامطلوب شد.

قربانعلی فرخزاد همان فردی بود که چند روز پس از حضور در کارخانه ماشین سازی، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها، از برنامه‌های خود برای احیای تولید سخن گفت، سخنانی که باعث امیدواری کارکنان ماشین سازی به آینده و بهبود اوضاع پرداخت حقوق‌هایشان شد؛ ولی حرف و عمل فرخزاد زمین تا آسمان با هم تفاوت داشت.

بعداز ورود قوه قضائیه به موضوع، این کارخانه به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شد و تا حدودی وضعیت بهتر از قبل شد تا جایی که مدیریت جدید گروه صنعتی ماشین سازی تبریز اعلام کرد که تولیدات این شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است.

سهامدار اصلی ماشین‌سازی تبریز سازمان ای درو است

استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: طبق رأی هیأت داوری سهامدار اصلی شرکت ماشین‌سازی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ای درو) خواهد بود و هیچ‌گونه نگرانی از بابت تداوم سردرگمی و بلاتکلیفی شرکت وجود ندارد.

هیچ‌گونه نگرانی از بابت تداوم سردرگمی و بلاتکلیفی شرکت وجود ندارد

محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: اخیراً هیأت داوری تشکیل جلسه داده و خلع ید صندوق بازنشستگی فولاد از شرکت ماشین سازی و واگذاری شرکت به ای درو قطعی شده ولی هنوز این رأی به صورت کتبی ابلاغ نشده و همه منتظر ابلاغ نظر هیأت داوری هستیم.

پورمحمدی ابراز داشت: بنده با مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع صحبت کرده‌ام که حتماً کارخانه را تحویل بگیرند و هیأت مدیره و مدیر عامل را در اسرع وقت تعیین کنند.

فرایند انتقال ماشین سازی به کندی پیش می‌رود

استاندار آذربایجان شرقی در عین حال خاطرنشان ساخت: باتوجه به تغییراتی که در وزارت صمت انجام گرفته فرایند انتقال ماشین سازی کمی دچار تأخیر است و به کندی پیش می‌رود؛ ولی مطمئناً طی روزهای آینده هیأت داوری خواستار رسیدگی به موارد خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: بالاخره مسائل اداری مثل ثبت هیأت مدیره و تعیین مدیرعامل وجود دارد؛ امیدواریم طی روزهای آتی شرکت را تحویل بگیرند و به سرعت نواقص و نارسایی‌ها را برطرف کنند.

۳۵ درصد سهام ماشین سازی به صورت غیرقانونی به شستا رسید

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طبق آخرین جلسات و تصمیماتی که گرفته شد ماشین سازی تبریز به شستا و ای درو رسید، افزود: در این خصوص ۳۵ درصد سهام ماشین سازی به شستا و ۶۵ درصد بقیه نیز به ای درو «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» واگذار شد.

شستا می‌خواهد صنایع بزرگ را به هر ترتیبی تصاحب کرده و کاتالیزور شود تا این صنایع بدون محدودیت به آنهایی که خودشان می‌خواهند واگذار شود

احمد علیرضا بیگی سپس گفت: در خصوص واگذاری ۳۵ درصد سهام ماشین سازی تبریز به شستا اعتراض کرده‌ام چراکه این اقدام غیرقانونی است.

وی افزود: وقتی که شستا و سازمان تأمین اجتماعی موفق نشد تمام سهام ماشین سازی را تصاحب کند و ما مخالفت کردیم، ۳۰ میلیارد تومان بدهی ماشین سازی به تأمین اجتماعی را بهانه قرار دادند تا جلوی انتقال تمام سهام به ای درو را بگیرند و ۳۵ درصد سهام را نیز تصاحب کردند.

علیرضا بیگی ادامه داد: با رئیس هیأت عامل ای درو در خصوص وضعیت فعلی ماشین سازی جلساتی داریم. محل تأسف است که شستا می‌خواهد صنایع بزرگ را به هر ترتیبی تصاحب کرده و کاتالیزور شود تا این صنایع بدون محدودیت‌هایی که در قانون در خصوص واگذاری‌ها وجود دارد به نفرات دیگر و آنهایی که خودشان می‌خواهند واگذار شود.

هدف شستا از تصاحب ماشین سازی تبریز

این نماینده مجلس در ادامه به خبرنگار مهر گفت: نمونه این واگذاری‌های غیرقانونی به قربانعلی فرخزاد بود که وقتی ماشین سازی به صندوق فولاد واگذار شد، آنها به راحتی و غیرقانونی این کارخانه را به قربانعلی فرخزاد واگذار کردند.

وی افزود: شستا می‌خواهد کاتالیزور شود و این صنعت بزرگ را تملک کرده و با آزادی عمل به افراد دیگر واگذار کند. در خصوص این حرکت شستا به رئیس مجلس نامه نوشتم و اعتراض کردم. این خلاف قانون است. متأسفانه در ماه‌های پایانی دولت شاهد برخی تحرکات هستیم که برخی‌ها می‌خواهند از این وضعیت سو استفاده کنند.

در حال حاضر صنعت ماشین‌سازی تبریز با مشکلات زیادی مواجه است

علیرضا بیگی با اشاره به مشکلات صنعت ماشین سازی تبریز گفت: در حال حاضر صنعت ماشین‌سازی تبریز با مشکلات زیادی مواجه است. کارخانه ماشین سازی تبریز قریب به ۴ سال است که به خاک سیاه نشسته است و تمامی این ایرادات به نحوی واگذاری این شرکت مربوط می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه احیای این کارخانه راهکاری برای ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار برای بسیاری افراد جویای کار است، افزود: تولید هر ماشین در این شرکت می‌تواند خط تولید کارخانه‌ای دیگر شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس سپس گفت: متأسفانه بخش خصوصی، در غیاب ماشین‌سازی تبریز برای تأمین ماشین خود مجبور است ماشین‌های مختلف را از خارج وارد کند.

ماشین‌سازی تبریز پتانسیل‌های بزرگ اقتصادی دارد

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ماشین‌سازی تبریز پتانسیل‌های بزرگ اقتصادی دارد و باید با احیای این گروه صنعتی زمینه رونق اقتصادی شمال غرب کشور را فراهم کنیم.

محمدرضا میرتاج الدینی ماشین سازی یکی از صنایع مادر کشور است، افزود: نمایندگان مجلس روی واگذاری این کارخانه حساسیت ویژه ای دارند.

وی با بیان اینکه تعلل در انتقال ماشین سازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران جایز نیست، افزود: مدیرعامل و هیأت مدیره کارخانه ماشین‌سازی تبریز باید هر چه سریع‌تر مشخص شود.

میرتاج الدینی با اشاره به اینکه موقعیت این شرکت هر چه سریع‌تر باید تثبیت شود، ادامه داد: باید شرایط بلاتکلیفی این شرکت به پایان رسد تا خللی در اداره آن ایجاد نشود.

با اینکه اکنون باید ماشین سازی تبریز زیرنظر شستا و ای درو مدیریت شود ولی کارکنان و کارگران مشغول در این کارخانه به شدت نگران وضعیت موجود آن هستند و باید تدابیر لازم برای احیای این صنعت در شمال غرب کشور اندیشیده شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا