امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دام ها در معرض ابتلا به ویروس تب برفکی/ واکسیناسیون لازم است

اراک- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی در دام، واکسیناسیون به‌موقع و منظم است.

همچنین بخوانید

سعید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تب برفکی، یک بیماری ویروسی و واگیر دار بین حیوانات است به طوری که هنگام بروز در گله گاو، گوسفند و بز صد در صد گله را مبتلا می‌کند.

وی ادامه داد: علائم این بیماری شامل زخم در ناحیه دهان و بین سم، تب بالا و ریزش شدید بزاق از دهان دام است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: نوع دیگری از این بیماری مشاهده علائم ویروس در بره و بزغاله جوان است به طوری که تلفات بسیاری ناشی از تب برفکی در آنها مشاهده شده است.

رحیمی گفت: این بیماری موجب کاهش تولید شیر و گوشت دام می‌شود و ضررهای اقتصادی برای دامدار به همراه دارد.

وی با بیان اینکه این بیماری با درمان خاصی همراه نیست، عنوان کرد: پیشگیری از بروز این بیماری منوط به واکسیناسیون، رعایت موارد بهداشتی، مراقبت شدید، جلوگیری از نقل و انتقال دام آلوده و قرنطینه کردن حیوانات مبتلا است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: واکسیناسیون در دام سبک مانند گوسفند و بز هر شش ماه یک بار انجام می‌شود و در گاو و گوساله باید هر سه الی چهار ماه یک بار واکسن تب برفکی تزریق شود.

رحیمی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در ۱۹ کانون گاوی و ۲۶ کانون گوسفندی ابتلاء به تب برفکی گزارش شده است اما در حال حاضر مشکلی در این خصوص در استان وجود ندارد.

به گفته وی از ابتدای سال جاری ۴۳۸ هزار و ۵۲۶ رأس گوسفند و بز و ۱۲۱ هزار و ۴۰۲ رأس گاو و گوساله بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به شیوع این بیماری در فصل سرد هشدار داد و عنوان کرد: با قرار گرفتن در فصول سرد احتمال ابتلاء و تلفات ناشی از این بیماری در دام بسیار است بنابراین دامداران بایستی هر چه سریع‌تر برای تزریق واکسن تب برفکی در دام سبک و سنگین اقدام کنند.

رحیمی گفت: واکسن مورد نیاز تب برفکی در تمامی مراکز مایه کوبی به میزان کافی موجود است و مشکلی از این بابت در استان وجود ندارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا