امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

علت افزایش قیمت محصولات کشاورزی گران‌شدن کالاهای مرتبط است

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی علت اصلی گرانی برخی محصولات کشاورزی را گران شدن کالاهای مرتبط با این حوزه عنوان کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، اکبر فتحی عصر امروز در نشست خبری کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی گفت: پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی بسیار مهم بوده و نسبت به بخش‌های دیگر اهمیت دوچندانی دارد. چراکه بخش کشاورزی در معرض انواع بلایا و تهدیدها قرار دارد و تأمین کننده امنیت غذایی شهروندان است.

او افزود: برای حصول امنیت غذایی، علاوه بر فعالیت‌های جاری، طبیعتاً باید کارهای استراتژیک از جمله ذخیره سازی مواد غذایی برای روزهای مبادا نیز انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان یادآور شد: یکی از فعالیت‌های ما در قالب شرکت پشتیبان دام این است که نهاده‌های دامی برای روزهای مبادا داشته باشیم تا هرگز شاهد بروز وقفه در امر تولید نباشیم.

او پراکنش سیلوها را از دیگر تدابیر سازمان جهاد کشاورزی استان برای اجرای دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل دانست و افزود: ما هم در دورترین نقطه استان و هم در داخل شهر تبریز سیلو داریم که این موضوع از نظر پراکنش و استتار توجه ویژه ای به حوزه پدافند غیرعامل دارد.

فتحی همچنین از استقرار ۱۱ ایستگاه قرنطینه در مبادی ورودی استان از جمله گمرک‌ها، مناطق مرزی، فرودگاه‌ها و… خبر داد و افزود: با انجام این تدابیر، از ورود انواع آفات به حوزه کشاورزی استان جلوگیری می‌شود.

وی از تجهیز کلینیک‌های گیاه پزشکی و دامپزشکی برای شناسایی به موقع آفت ها خبر داد و گفت: اقتصاد مقاومتی کاملاً در راستای پدافند غیرعامل است و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برنامه کشاورزی مقاومتی دارد.

او ادامه داد: رویکرد ما افزایش تولید از محل منابع داخلی است و هرسال درصدی از واردات را کاهش می‌دهیم تا وابستگی مان به خارج قطع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد واسطه گری در حوزه کشاورزی گفت: به باور من واسطه در این وضعیت اقتصادی و کشاورزی عنصر نامطلوب نیستند اما راهکار حذف واسطه‌ها این است که کشاورزان در کنار کاشت، داشت و برداشت، برای فروش و بازار محصولات خود نیز برنامه داشته باشند.

فتحی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره وضعیت کشاورزی استان پس از شیوع ویروس کرونا توضیح داد: با ورود این ویروس به کشور و استان ما، کارگروه‌هایی تخصصی تشکیل شد.

او ادامه داد: اولین اقدام ما بومی سازی پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت برای کشاورزان و فعالیت‌های کشاورزی بود.

او یادآور شد: با توجه به اینکه امکان تعطیلی برای واحدهای کشاورزی و دامی وجود ندارد، ما برای کشاورزان تبیین کردیم که با رعایت چه مسائلی می‌توانند به فعالیت خود تداوم بخشند.

فتحی همچنین درباره گران شدن بعضی از کالاهای کشاورزی پس از شیوع کرونا، تشریح کرد: بخش اعظمی از گرانی‌ها اخیر به خاطر گران شدن سایر کالاهای تأثیرگذار بر حوزه کشاورزی است اما با این وجود کشاورزان ما علی رغم تمام محدودیت‌ها و خطرات به فعالیت خود ادامه می‌دهند و امروز خوشبختانه هیچ نقصی در هیچ کالای کشاورزی نداریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا