امور زیربناییراه و ساختمان

بازپرداخت اقساط مسکن مهر طبق مصوبات هزینه می‌شود/ مسکن ملی را به منابع دولتی متصل نمی‌کنیم/ آخرین جزئیات از ساخت مسکن فرهنگیان

وزیر راه و شهرسازی گفت: از محل برگشت اقساط طبق مصوبه مجلس تعداد زیادی از بازنشستگان تسهیلات خرید مسکن دریافت کرده‎اند. بنابراین برگشت اقساط مسکن مهر می‌تواند در بهترین حالت خرج تکمیل مسکن مهر یا پشتیبانی ازاین پروژه شود. از سوی دیگر مسکن روستایی و مسکن محرومان از محل همین برگشت اقساط در حال انجام و ساخت است و وام‌هایی که تخصیص داده شده هنوز برنگشته است، بنابراین، برگشت اقساط مسکن مهر چیزی نیست که بخواهند به عنوان یک منبع مطمئن بر روی آن برای یک طرح جدید حساب باز کنند.

همچنین بخوانید

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به افتتاح خط تولید مسکن اظهار داشت: پروژه اقدام ملی مسکن از دو سال گذشته آغاز و ثبت نام فراگیر بدون هیچ محدودیتی برای مردم در سراسر کشور انجام شد.

وی ادامه داد:  از تمام ثبت نام‌کنندگان ۴۳۶ هزار نفر واجد شرایط برای مشارکت در این پروژه شناخته شدند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با نهادها و وزارتخانه‌های متقاضی، تفاهم‌نامه‌های ساخت مسکن برای کارکنان و بازنشستگان فاقد مسکن منعقد شد. به طوری که فقط در تفاهنامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش ۱۷۰ هزار نفر از بازنشستگان و شاغلان متقاضی طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد ۷۵ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند و برای این جامعه هدف ۴۳ هزار واحد کلنگ‌زنی شد و مابقی واحدها تا پایان سال عملیاتی می‌شوند.    

وی ادامه داد: از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند برخی کد ملی تکراری داشتند برای مثال یک نفر با یک کد ملی ۴۰۰ بار ثبت نام کرده بود. از این رو پالایش‌ها انجام شد و در نهایت همانطور که گفته شد ۴۳۶هزار نفر واجد شرایط بودند و برای این تعداد متقاضی، زمین و پروژه فعال کردیم.

اسلامی گفت: تا کنون به ۱۳۵ هزار نفر زمین تحویل داده‌ایم یا در حال تحویل هستیم و در این بخش واحدها شروع به ساخت شده‌اند و پیشرفت فیزیکی خوبی هم دارند. برای مابقی یعنی ۲۶۵هزار متقاضی پروژه تعریف شده و البته در چند روز گذشته تعدادی واحد جزو طرح اقدام ملی مسکن به افتتاح رسیدند. 

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه هفته گذشته طی مراسمی با حضور رییس جمهوری خط تولید مسکن ملی افتتاح شد، اظهار داشت: در این مراسم هم تحویل مسکن، هم تحویل زمین و هم معرفی به پروژه داشتیم بنابراین دولت و وزارت راه وشهرسازی  به صورت کاملا جدی دارای برنامه‌ای با انضباط و مدیریت شده در حوزه تولید و عرضه مسکن است و با استفاده از ظرفیت مردم و  تمام پتانسیل‌های صلاحیت‌دار و افراد و مجموعه‌هایی که می‌توانند کار ساخت و ساز با کیفیت انجام دهند، جریان تولید پایدار مسکن را مدیریت می‌کنیم.

اسلامی در پاسخ به سوالی درباره طرح نمایندگان مجلس برای ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال و تامین منابع مالی آن بیان کرد: طرحی که توسط نمایندگان مجلس ارائه شده به منابع مالی نیازمند است که در این شرایط کرونایی و شرایط پیچیده و سخت تحریم‌های تروریستی آمریکا این گونه نیست که این منابع مورد نیاز به سادگی قابل تامین باشد، ضمن اینکه در طرح اقدام ملی مسکن جامعه هدف به این شیوه ذکر شده، شناسایی شده و این طرح به مرحله اجرا رسیده ‌است. 

وی ادامه داد: برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن،  یک فرایند کامل و یک خط تولید کامل سازماندهی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این پروژه تا اطمینان کامل از اینکه این جریان به پایداری می‌رسد، پشتیبانی می‌شود و آن را رها نخواهیم کرد تا به هدف اصلی این طرح که صاحبخانه شدن مردم است، برسیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهاد تامین منابع مالی طرح مجلسی‎ها که گفته شده از محل برگشت اقساط مسکن مهر یا مسکن ملی خواهد بود، گفت: از محل خط اعتباری تخصیص داده شده به بانک مسکن، تسهیلاتی که به مردم داده شده و می‌شود. از ۵۰ هزار میلیارد تومان اقساط مسکن مهر، حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان برگشته‌است. مابقی هنوز وارد قرارداد و فروش اقساطی نشده‌اند تا بتوان دفترچه اقساط صادر کرد و دریافت اقساط آغاز شود. بنابراین در فرایند عقد قراردادها با مردم، عده‌ای واحدهایشان را تحویل گرفتند و هنوز اقساط را پرداخت نکردند که این موضوع در حال پیگیری است و برعکس، تعدادی خانه تحویل نگرفتند اما در حال پرداخت اقساط هستند.

اسلامی ادامه داد: ما وارث این نابسامانی‌ها بودیم و برنامه ریزی و تنطیم تمام این موارد انجام شده یا در حال انجام است و البته از محل برگشت همین اقساط ، مصوباتی که در گذشته مجلس یا دولت داده، که در حال اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از محل همین برگشت اقساط مسکن مهر، صندوق پس انداز یکم بانک مسکن به  160 هزار نفر تسهیلات خرید مسکن پرداخته ‎است، گفت: همچنین از محل برگشت اقساط طبق مصوبه مجلس تعداد زیادی از بازنشستگان تسهیلات خرید مسکن دریافت کرده‎اند. بنابراین برگشت اقساط مسکن مهر می‌تواند در بهترین حالت خرج تکمیل مسکن مهر یا پشتیبانی ازاین پروژه شود.    

وی افزود: از سوی دیگر مسکن روستایی و مسکن محرومان از محل همین برگشت اقساط در حال انجام و ساخت است و وام‌هایی که تخصیص داده شده هنوز برنگشته است، بنابراین، برگشت اقساط مسکن مهر چیزی نیست که بخواهند به عنوان یک منبع مطمئن بر روی آن برای یک طرح جدید حساب باز کنند.

اسلامی با تاکید بر اینکه باید اقداماتی انجام داد که جریان تولید مسکن پایدار باشد، گفت: وقتی این جریان به منابع دولتی متصل شود، پایدار نخواهد شد چراکه منابع دولتی آسیب پذیری زیادی دارند و شرایط گوناگونی پیش می‌آید که امکان عدم وصول منابع وجود دارد. همواره طرح های عمرانی جزو اولین مواردی هستند که در شرایط سخت مجبور به حذف منابع و بودجه آن هستند چراکه جزو دیون ممتازه محسوب نمی‌شوند. 

وی ادامه داد: از این رو اتصال این طرح ها به منابع مالی دولت ناپایداری ایجاد می کند و در طرح اقدام ملی مسکن سعی کردیم این سیاست را دنبال نکنیم و شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که بتوانیم با یکسری اعمال مدیریت‌ها و با قیمت مناسب، جریان عرضه مسکن را پایدار نگه داریم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا