انرژی

توافق اکوادور و شلمبرژه برای بازپرداخت بدهی

دولت اکوادور با شلمبرژه برای آغاز بازپرداخت بدهی که طی چند سال گذشته روی هم انباشته شده است و همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید این غول میدان نفتی به میزان یک میلیارد دلار به توافق رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، این بدهی که شلمبرژه میزان آن را در مارس ۱.۱ میلیارد دلار برآورد کرد، مایه دردسر برای این شرکت شده و بر نتایج مالی سه ماهه نخست شلمبرژه تاثیر گذاشت. مذاکرات درباره بازپرداخت بدهی به مدت چند ماه متوقف شده بود و باعث شد شلمبرژه صبرش را از دست دهد.

اکوادور که کوچک‌ترین عضو اوپک است، نسبت به سایر اعضای این سازمان شرایط دشوارتری را سپری کرده است. این کشور علاوه بر اُفت شدید قیمت‌های نفت، سال گذشته با زلزله ویرانگری روبه‌رو شد که خسارتی بالغ بر سه میلیارد دلار و بیش از ۶۶۰ کشته بر جای گذاشت. با وجود این مشکلات، دولت جدید اکوادور برای آغاز بازپرداخت بدهی خود به شلمبرژه به سرعت ابراز آمادگی کرد.

همچنین بخوانید

کارلوس پرز، وزیر نفت جدید اکوادور در ژوئن اعلام کرد مذاکرات به نرخ‌های بهره و بازپرداخت چند مرحله‌ای و همچنین سرمایه‌ گذاری‌های بیشتر متمرکز خواهد شد.

مجموع بدهی اکوادور به شرکت‌های خدمات میدان نفتی مختلف به دو میلیارد دلار می‌رسد و دولت این کشور قصد دارد این بدهی را به صورت نقد و اوراق قرضه دولتی پرداخت کند.

اکوادور پیش از این بخش کوچکی از بدهی خود به میزان ۱۵۰ میلیون دلار را به شکل اوراق قرضه بانک مرکزی این کشور به شلمبرژه پرداخت کرد که این شرکت می‌تواند از آن برای پرداخت مالیات‌ها در اکوادور استفاده کند. انواع دیگر اوراق قرضه در دست بررسی است. با این‌همه حدود ۹۵۰ میلیون دلار دیگر باید به شلمبرژه پرداخت شود.

اکوادور تا اواسط سال ۲۰۱۶ حدود چهار میلیارد بشکه ذخیره قطعی به ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد دلار بر مبنای قیمت ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت داشت. با این‌همه بخش زیادی از این ذخایر در پارک ملی یاسونی واقع شده که شرکت‌های حفاری در حال حاضر به آن دسترسی ندارند.

براساس گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، طبق آخرین آمار اوپک برای ژوئن، تولید روزانه اکوادور ۵۲۷ هزار بشکه در روز است. این کشور در راستای توافق کاهش تولید اوپک متعهد شده بود تولیدش را به ۵۲۲ هزار بشکه در روز کاهش دهد، اما وزیر انرژی اکوادور هفته گذشته اعلام کرد این کشور دیگر به سهمیه کاهش تولید خود عمل نخواهد کرد، زیرا برای تامین بودجه مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو بوده و به درآمدهای نفتی نیاز دارد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا