انرژی

سقوط حدود ۴۵ درصدی سود سه ماهه آرامکوی سعودی

شرکت نفتی آرامکوی سعودی کاهش ۴۴.۶ درصدی سود خالص خود در سه ماهه سوم امسال تحت تاثیر ضعیف ماندن تقاضا و قیمتهای پایین نفت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا را گزارش کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ارزش سهام شرکتهای نفتی جهانی امسال که سرمایه گذاران به تاثیر پاندمی ویروس کرونا روی تقاضا برای انرژی و تغییر گرایش بلندمدت از سوختهای فسیلی به سوی منابع تجدیدپذیر واکنش منفی نشان دادند، نزول کرده است.

قیمتهای نفت از مارس که به پایینترین رکورد در حدود دو دهه اخیر سقوط کردند، تا حدودی بهبود پیدا کرده اند با این حال آرامکو و سایر غولهای نفتی نظیر شل و بریتیش پترولیوم هزینه سرمایه را امسال و سال آینده کاهش داده اند.

همچنین بخوانید

حاشیه سود ضعیفتر پالایش و شیمیایی در کاهش سود خالص آرامکو که در سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر به ۴۴.۲۱ میلیارد ریال سعودی (۱۱.۷۹ میلیارد دلار) رسید، سهم داشت. سود آرامکو در مدت مشابه سال گذشته ۷۹.۸۴ میلیارد ریال بود.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه ای اظهار کرد: ما نشانه های زودهنگام احیا را در سه ماهه سوم به دلیل بهبود فعالیت اقتصادی و با وجود موانعی که پیش روی بازارهای انرژی جهانی وجود دارد، مشاهده کردیم.

ارزش سهام آرامکو در معاملات سه شنبه حدود یک درصد افزایش یافت و به ۳۴.۴ ریال رسید اما از ابتدای امسال تاکنون ۲.۳ درصد کاهش داشته است. با این حال عملکرد بهتری در مقایسه با شرکتهایی نظیر اکسون، بریتیش پترولیوم و شل داشته که ارزش سهامشان بیش از ۵۰ درصد سقوط کرده یا شورون که با ۴۰ درصد سقوط ارزش سهامش مواجه شده است.

تحلیلگران می گویند که افت اندک ارزش سهام آرامکو تا حدودی به دلیل عملکرد بازار سهام عربستان بوده که سهام آرامکو در آن عرضه شده و همچنین این شرکت پرداخت سود نقدی سهام را تضمین کرده است.

آرامکو اعلام کرد ۱۸.۷۵ میلیارد دلار سود برای سه ماهه سوم پرداخت خواهد کرد که مطابق با برنامه این شرکت برای پرداخت ۷۵ میلیارد دلار سود نقدی سهام برای سال ۲۰۲۰ است.

پرداخت سود نقدی از سوی آرامکو که سال گذشته وارد بورس شد، نقش مهمی در کمک به دولت عربستان سعودی برای مدیریت کسری مالی ایفا می کند.

سود خالص آرامکو در مقایسه با ۲۴.۶۲ میلیارد ریال در سه ماهه دوم تقریبا دو برابر شد که آرامکو آن را به قیمتهای بالاتر نفت نسبت داد. با این حال کاهش حجم فروش تا حدودی تاثیر قیمتهای بالاتر را خنثی کرد. عربستان سعودی از ماه مه در راستای توافق اوپک و متحدانش، تولیدش را کاهش داده است.

بر اساس گزارش رویترز، آرامکو در سه ماهه سوم ۱۲.۴ میلیارد دلار گردش نقدی در مقایسه با ۶.۱ میلیارد دلار در سه ماهه دوم داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا