صنعت، معدن، تجارت

وضعیت ضعیف بهداشت در بازار/ نظارت‌های صمت بوشهر روی کاغذ است

بوشهر – علی‌رغم ادعاهای صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر مبنی بر نظارت مستمر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار،‌ وضعیت رعایت پروتکل‌ها در فروشگاه‌ها مطلوب نیست.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در حالی که هنوز دارو و واکسنی برای کرونا ساخته نشده است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را می‌توان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری خطرناک دانست.

بازار یکی از پرترددترین مکان‌ها در هر شهری است که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، می‌تواند به محلی برای گسترش ویروس کرونا تبدیل شود که نتیجه آن افزایش بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از آن است.

با نظارت مناسب بر بازار می‌توان میزان رعایت پروتکل‌ها را افزایش داد ولی علی‌رغم ادعاهای صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر مبنی بر نظارت مستمر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار، مردم از وضعیت بهداشت رضایت ندارند.

فروشگاه‌ها شلوغ است

یکی از شهروندان بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از صنوف پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا را رعایت نمی‌کنند و شاهد بی‌نظمی زیادی در این زمینه هستیم.

مریم محبی که برای خرید تره‌بار مراجعه کرده بود افزود: وارد برخی از مغازه‌ها که می‌شویم تا تعداد زیادی از افراد در مغازه هستند و شاهد تراکم جمعیت هستیم که این موضوع باعث گسترش بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود مغازه‌ها نسبت به ایجاد صف‌های منظم اقدام کنند تا با جلوگیری از ازدحام در فضای بسته، ویروس کرونا بیش از این گسترش نیابد.

مردم رعایت نمی‌کنند

یکی از فروشنده‌های مواد غذایی در بوشهر به خبرنگار مهر گفت: این شلوغی که می‌بینید از کنترل ما خارج است. ما به مردم می‌گوئیم که فاصله را رعایت کنند و در هنگام شلوغی صبر کنند تا مشتریان از مغازه خارج شوند ولی خیلی از افراد رعایت نمی‌کنند.

محمد احمدزاده اضافه کرد: به همه مشتری‌ها تاکید می‌کنیم که باید از ماسک استفاده کنند ولی برخی از افراد می‌گویند که ما مشکلی نداریم و بدون ماسک وارد می‌شوند و ما هم که نمی‌توانیم آنها را بیرون کنیم.

وی که از این وضعیت ناراضی بود خاطرنشان کرد: حتی وقتی که مشتری‌های ما هم رعایت نمی‌کنند، مجبوریم به آنها خدمات بدهیم تا مشتری خود را از دست نداده و در این بازار کساد فروش بهتر و بیشتری داشته باشیم.

نظارت خوبی در بازار نیست

یکی از شهروندان که از وضعیت رعایت پروتکل‌ها در بازار ناراضی بود در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برخی از افراد بدون استفاده از ماسک وارد مغازه‌ها می‌شوند و متأسفانه نظارتی بر این وضعیت نیست.

وی با انتقاد از این وضعیت بیان کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی از جمله صنعت، معدن و تجارت و همچنین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نظارت بیشتری را بر این وضعیت داشته باشند.

معاونت نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر به عنوان متولی نظارت بر وضعیت رعایت پروتکل‌ها در بازار باید وظایف و مسئولیت‌های خود را بیش از پیش رعایت کند.

ادعای نظارت بر بازار و نتیجه‌ای که حاصل نشد

معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: از ابتدای شروع بیماری کرونا تا پایان مهرماه سال جاری تعداد ۳۶۰ واحد صنفی و صنعتی در سراسر استان به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی پلمب شده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، رضا جمالی افزود: پلمب این واحدها در راستای اقدامات صورت گرفته جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از سوی این سازمان و در قالب گشت‌های مشترک بازرسی از اصناف با همکاری مرکز بهداشت، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و اداره اماکن نیروی انتظامی به عنوان متخلف انجام شده است.

جمالی با اشاره به انجام گشت‌های مشترک بازرسی به منظور مقابله با بیماری کرونا به صورت روزانه با همکاری دستگاه‌های عضو کمیته از واحدهای صنفی سراسر استان، شهرک‌ها، مناطق و نواحی صنعتی از سوی سازمان صمت تصریح کرد: از اول اسفند سال گذشته تا پایان مهرماه امسال هزار و ۵۹۳ مورد گشت مشترک بازرسی در استان صورت گرفته که از این بین تعداد هزار و ۵۴۹ فقره منجره به تشکیل پرونده تخلف به ارزش ۱۳ میلیارد و ۱۲۲ میلیون ریال برای سیر مراحل قانونی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا بیش از هزار و ۱۲۰ مورد تذکر و یا اخطار کتبی به متصدیان واحدهای صنفی استان صادر و ابلاغ شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: طی هفت ماهه سال جاری تعداد ۵۶ هزار و ۶۲۷ مورد بازرسی از اصناف سراسر استان صورت گرفته است که از این تعداد، دو هزار و ۸۱۷ مورد منجر به تشکیل پرونده تخلف به ارزش ۸۸ میلیارد و ۶۲۶ میلیون ریال و ارسال به تعزیرات حکومتی شده است.

کمترین رعایت پروتکل در مغازه‌های آبزیان

بر اساس اعلام رئیس کمیته نظارت و بازرسی بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی استان بوشهر، بر اساس ارزیابی‌ها رعایت پروتکل بهداشتی و استفاده از ماسک در ادارات، بانک‌ها، فرودگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز بهداشتی درمانی ۹۲ درصد است.

عباس قلی‌پور از رعایت ۸۲ درصدی پروتکل بهداشتی در صنایع، فروشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، عرضه کنندگان مواد لبنی و گوشتی خبر داد و بیان کرد: مغازه‌های ماهی و میگو پایین‌ترین رعایت پروتکل بهداشتی گزارش شده است.

وی با اشاره به وضعیت تفریحگاه‌ها و سواحل استان بوشهر در رعایت پروتکل بهداشتی و استفاده از ماسک خاطرنشان کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بین ۶۰ تا ۶۲ درصد مردم در سواحل و تفریحگاه‌ها از ماسک استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

انتظار می‌رود نظارت‌ها و گشت‌های مشترک در سطح بازار افزایش یابد و با الزام واحدها به رعایت پروتکل‌ها، شاهد کاهش شیوع بیماری از طریق بازار باشیم.

متأسفانه برخی از ادعاهای متولیان نظارت بر بازار تنها روی کاغذ مانده است و مردم نتیجه ملموسی در سطح بازار مشاهده نمی‌کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا