اقتصاد کلانبانکگردشگری

دستورالعمل اجرایی وام جدید کرونا ابلاغ شد

معاون گردشگری، از ابلاغ دستورالعمل اجرایی مصوبه «تسهیلات جدید کرونا» توسط معاون اقتصادی رییس جمهور خبر داد؛ هیات دولت و ستاد ملی کرونا حدود یک ماه پیش با این مصوبه موافقت کرده بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، سخنگوی دولت، اواسط مهرماه از موافقت هیات دولت و ستاد مقالبه با کرونا با پرداخت تسهیلات به بخش گردشگری برای جبران خسارات کرونا خبر داده بود. دستورالعمل این مصوبه، نهم مهرماه در کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا موافقت و تصویب شده بود. بانک مرکزی نیز پنجم آبان ماه این مصوبه را به ۲۰ بانک ابلاغ کرد اما شعب این بانک‌ها وجود چنین مصوبه‌ای را انکار کرده و تا کنون اجرا نکرده‌اند.

اینک ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ابلاغ دستورالعمل اجرایی «پرداخت تسهیلات به فعالیت ها و واحدهای کسب و کارهای بیشتر آسیب‌دیده از ویروس کرونا حوزه گردشگری بر اساس شیوه بنگاه محوری» توسط محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهور در روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه، به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس کل بانک مرکزی خبر داده است.

معاون گردشگری درباره تاخیر یک ماهه در ابلاغ دستورالعمل اجرایی این مصوبه به ایسنا گفت: روی اعداد و ارقام این تسهیلات تا ابتدای هفته، اختلاف نظر وجود داشت که پس از چانه‌زنی‌های بسیار، موافقت و دستور اجرای مفاد آن به وزارت کار و بانک مرکزی صادر شد.

مفاد این دستورالعمل اجرایی به اسحاق جهانگیری ـ معاون اول رییس جمهور ـ، محمود واعظی ـ رییس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری ـ، علی ربیعی ـ دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور و سخنگوی دولت ـ، شافعی ـ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ممبینی ـ رییس اتاق اصناف ایران ـ، باقری ـ  معاون پایش و سیاست‌های اقتصادی معاونت اقتصادی رییس جمهور رونوشت شده است. محمود واعظی ـ رییس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز مفاد اجرایی این دستورالعمل را به اطلاع حسام‌الدین آشنا ـ رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک و مشاور رییس‌جمهور ـ، فریدون وردی‌نژاد ـ معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور ـ، علیرضا معزی ـ معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور رسانده است.

در این دستورالعمل، مرجع بررسی و تائید درخواست‌ها و اطلاعات تخصصی متقاضیان، وزارت گردشگری تعیین شده است و وزارت کار با همکاری وزارت گردشگری نسبت به طراحی فرآیند تعریف شده در این دستورالعمل، در بستر سامانه اقدام می‌کند.

ماده ۴ این دستورالعمل تصریح می‌کند اشخاصی که قبل از ابلاغ این دستورالعمل (به استناد دستورالعمل قبلی) از تسهیلات مربوط به مشاغل و رسته‌های آسیب دیده از کرونا استفاده کرده‌اند، چنانچه دوباره درخواست دریافت تسهیلات داشته باشند، پرداخت مابه‌التفاوت مبلغ درخواستی در قالب تسهیلات مطابق این دستورالعمل امکانپذیر خواهد بود.

در ماده  ۵ نیز آمده است: به منظور حمایت از فعالان حوزه گردشگری، بازپرداخت تسهیلات بانکی موضوع این دستورالعمل تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ مشمول دوره تنفس خواهد بود. محل تأمین منابع مالی مورد نیاز این دستورالعمل، منابع مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا برای اعطای تسهیلات به کسب وکارهای آسیب‌دیده از کرونا است.

مهلت ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات جدید تا پایان آذرماه تعیین شده است و معاون گردشگری از صاحبان کسب و کار و سرمایه در این حوزه درخواست کرده است تا آذرماه از مراجعه به بانک‌ها خودداری کنند؛ چرا که لازم است ابتدا اطلاعات واحدها توسط ادارات کل استانی در اختیار معاونت گردشگری قرار گیرد و سپس در سامانه کارا بارگذاری شود و در مرحله بعد ثبت نام افراد انجام پذیرد.

او گفته: نیاز است برای تسریع در پرداخت تسهیلات کرونا فعالان گردشگری چنان‌چه در قالب راهنمایان گردشگری و یا دفاتر خدمات مسافرتی جای می‌گیرند در سامانه دفاتر به نشانی ta.mcth.ir اطلاعات خود را بارگذاری کنند و در صورتی که در گروه سایر واحدها قرار دارند با ورود به سامانه تاسیسات گردشگری موسوم به «جانا» به نشانی myst.mcth.ir اطلاعات مربوط را ثبت کنند.

مبلغ این تسهیلات از ۱۶ تا ۹۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد است که برای راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، شرکت‌های حمل و نقل گردشگری ۸۰ میلیون تومان، موسسات آموزش گردشگری ۶۰ میلیون تومان، شرکت‌های عامل تطبیق ۵۰ میلیون تومان، ارزیابان و عوامل تطبیق ۱۶ میلیون تومان، اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی براساس تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان،  هتل‌ها بر حسب ستاره و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلیون، و هتل آپارتمان‌ها، متل‌ها و مهمانپذیرها به تفکیک درجه و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین سفره‌خانه‌های سنتی و واحدهای پذیرایی بین‌راهی، مراکز سرگرمی و تفریحی، مجتمع‌های گردشگری و آب‌درمانی دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی براساس نوع و درجه واحد بین ۱۰۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان می‌توانند دریافت کنند.

به اطلاعات و جزئیات بیشتر دستورالعمل اجرایی «پرداخت تسهیلات به فعالیت ها و واحدهای کسب و کارهای بیشتر آسیب دیده از ویروس کرونا حوزه گردشگری بر اساس شیوه بنگاه محوری» از اینجا می‌توان دسترسی پیدا کرد.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا