انرژی

آغاز حفاری دومین چاه اکتشافی ترکیه در دریای سیاه

ترکیه حفاری در دومین چاه میدان گاز طبیعی ساکاریا در دریای سیاه را که امسال بزرگترین اکتشاف گازی را در این محل داشت، آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ترکیه ماه گذشته اعلام کرد در میدان گازی ساکاریا که در حدود ۱۰۰ مایل دریایی شمال سواحل این کشور قرار دارد، ذخایر گازی به میزان ۴۰۵ میلیارد متر مکعب را کشف کرده که بزرگترین اکتشاف امسال جهان به شمار می رود.

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در توییتر نوشت: کشتی حفاری فاتح که اکتشاف اولیه را انجام داد اکنون سرگرم کار در دومی چاه عمیق است که ترکالی ۱ نام دارد و این عملیات حفاری ۷۵ روز طول خواهد کشید.

همچنین بخوانید

آنکارا قصد دارد کشتی اکتشافی دیگری به نام کانونی را برای اکتشاف منابع طبیعی به دریای سیاه اعزام کند که فعالیتش را در سال ۲۰۲۱ کنار کشتی فاتح آغاز می کند.

اگر گاز کشف شده از نظر تجاری قابل استخراج باشد، وابستگی ترکیه به واردات انرژی از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان را دستخوش تغییر خواهد کرد و به این کشور کمک می کند کسری حساب جاری خود را کمتر کند. ترکیه در حال حاضر همه گاز مورد نیازش را وارد می کند.

آنکارا انتظار دارد تولید گاز در میدان ساکاریا در سال ۲۰۲۳ آغاز شود. یک منبع آگاه اظهار کرد تولید سالانه ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز از سال ۲۰۲۵ هدف گذاری شده است.

بر اساس گزارش رویترز، ترکیه در دریای مدیترانه هم عملیات اکتشاف منابع هیدروکربن را انجام داده و فعالیتهای اکتشافی در آبهای مورد مناقشه، اعتراض کشورهای یونان و قبرس را در پی داشته است. آنکار اعلام کرده که به اکتشاف نفت و گاز در هر دو دریای سیاه و دریای مدیترانه ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا