صنعت، معدن، تجارت

تکلیف صادرکنندگان سال ۹۷ در سیاست‌های جدید ارزی مشخص نیست

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تکلیف صادرکنندگان سال ۹۷ در سیاست‌های جدید ارزی مشخص نشده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اتاق تعاون تهران، جمشید نفر اظهار داشت: کلیت دستورالعمل جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد تجارت خارجی و بازگشت ارز صادراتی مثبت ارزیابی می‌شود اما نقطه ضعفی که در آن وجود دارد این است که مساله صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ را مورد توجه قرار نداده است.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران افزود: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، بخشنامه‌های قابل تفسیر بسیاری صادر شده، بسیاری از صادرکنندگان به ظن اینکه ضرورتی به اظهار صادرات کمتر از یک میلیون دلار نبوده، دچار مشکلاتی شده‌اند و دولتمردان باید راه‌حلی برای حل مشکلات آنها اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: بخشنامه باید ساده، روان و غیرقابل تفسیر باشد اما بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود، آن‌چنان دچار پیچیدگی است که اگر ۵ نفر آن را مطالعه کنند، ۵ تفسیر مختلف از آن ارائه ‌می‌شود؛ ضمن اینکه بخشنامه تا به مرحله اجرا نرسد مشکلات آن مشخص نمی‌شود.

نفر گفت: افزایش قیمت ارز به دنبال اتخاذ این تصمیمات، توجیهی ندارد. به این دلیل که امکان ورود هر کالایی به کشور وجود ندارد و کالاهایی به طرق مختلف وارد کشور می‌شود که اولویت‌بندی شده و توسط وزارت صمت ثبت سفارش ‌می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا