اقتصاد کلان

تقویت دلار جهانی با روی کار آمدن بایدن

با اعلام خبر پیروزی جو بایدن، ارزش دلار مقابل همتایانش تقویت شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از کش و قوس های فراوان در حال رسیدن به ایستگاه پایانی است و جو بایدن- معاون اول دوره اوباما و نامزد حزب دموکرات موفق شد با عبور از ۲۷۰ رای الکترال لازم، رییس جمهور جدید آمریکا لقب گیرد. بایدن با فتح ایالت کلیدی پنسیلوانیا و نیز نوادا اکنون ۲۹۰ رای الکترال دارد. شمار زیادی از رهبران جهان پیروزی وی را در انتخابات تبریک گفته اند که در این بین اروپایی ها از انتخاب وی بیش از سایرین استقبال کرده و انتظار می رود شاهد دور جدیدی از مناسبات بین آمریکا و کشورهای اروپایی باشیم.

از طرف مقابل اما دونالد ترامپ- هنوز حاضر به پذیرش شکست در انتخابات نشده و تهدید کرده است کار را به دادگاه عالی می کشاند. ترامپ و تیم حقوقی وی دموکرات ها را به تقلب سازمان یافته متهم و درخواست بازشماری آرا را در پنج ایالت مطرح کرده اند که تاکنون در سه ایالت این درخواست رد شده است. مقامات ایالت جورجیا اعلام کرده اند با توجه به اختلاف اندک آرای طرفین، آرا در این ایالت مجددا بازشماری خواهد شد هر چند بعید است اتفاق جدیدی در نتیجه انتخابات رخ دهد. نتایج هنوز در سه ایالت اعلام نشده است. 

همچنین بخوانید

جو مانیمبو تحلیلگر ارشد ارزی در موسسه وسترن یونین بیزینس سولوشنز- گفت: یک چیز واضح این است که به آهنگ رشد اقتصادی آمریکا در ماه های اخیر افزوده شده است اما دولت جدید کار دشواری را برای احیای اقتصاد و بازگرداندن شرایط به زمان قبل از آغاز همه گیری خواهد داشت. کرونا کماکان اصلی ترین ریسک بر سر راه اقتصاد آمریکا و جهان محسوب می شود و دستیابی به یک واکسن موثر، احتمالا تنها راهی خواهد بود که به این کابوس پایان می دهد و به کسب و کارها این امکان را می دهد که با حداکثر ظرفیت خود نسبت به از سرگیری فعالیت های اقتصادی اقدام کنند. 

هرچند که آمارهای جدید منتشر شده نشان می دهند اقتصاد اروپا در حال بازگشت به روزهای خوب قبل از آغاز کرونا است اما افزایش شدید مبتلایان و قربانیان به این ویروس مرگبار در قاره سبز بار دیگر باعث افزایش نگرانی ها از تکرار عملکرد کابوس وار تابستان شده است. هم اکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس قرنطینه های سراسری اعلام کرده اند و احتمالا در صورت تداوم شرایط فعلی شاهد اعمال محدودیت هایی بر فعالیت کسب و کارها نیز خواهیم بود.  

مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش اولیه خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در سومین فصل سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب مثبت ۱۲.۷ درصد و مثبت ۱۲.۱ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۳۴.۵ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۳۴.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. این بهترین عملکرد اقتصادی کشورهای اروپایی از زمان تاسیس اتحادیه اروپا محسوب می شود.  هم چنین رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به سپتامبر در سطح منطقه یورو به طور متوسط منفی ۴.۳ درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط منفی ۳.۹ درصد بوده است.

مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به میزان ۸.۲ درصد بزرگ شده که این رشد، بهترین رشد اقتصادی آلمان در طول یک دهه اخیرمحسوب می‌شود. هم چنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۱۴.۳ درصد بیشتر شده است.

سرعت نگران کننده شیوع کرونا به ویژه در اروپا بار دیگر معامله گران را به وحشت انداخته و اکنون زمزمه هایی از بازگشت قرنطینه های سراسری در قاره سبز به گوش می رسد. در آمریکا، لهستان، فرانسه، آلمان و انگلیس رکوردهای جدیدی از ثبت مبتلایان روزانه گزارش شده و شمار قربانیان نیز مجددا در حال بازگشت به پیک های ثبت شده قبلی است.

مقامات بهداشتی در دانمارک با صدور بیانیه ای اعلام کردند به دنبال کشف رابطه مستقیم بین انتقال ویروس کرونا از سمور و واسو به انسان تصمیم گرفته اند صدها هزار حیوان را با هدف کاهش سرعت شیوع کرونا بکشند که این مساله با انتقادات شدید فعالان حقوق حیوانات مواجه شده است. انگلیس پس از مشاهده جهش کرونا در دانمارک اعلام کرد ورود اتباع دانمارکی به خاک این کشور تا طالاع ثانوی ممنوع اعلام  می شود. 

تاکنون بیش از ۵۰ میلیون و ۵۴ هزار و ۹۷۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۹۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۴۲ هزار و ۸۷۷ نفر، برزیل با ۱۶۲ هزار و ۵۳ نفر، هند با ۱۲۶ هزار و ۱۳۴ نفر، مکزیک با ۹۴ هزار و ۳۲۳ نفر و انگلیس با ۴۸ هزار و ۸۸۸ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز ششم نوامبر با ثبت ۹۲۰۵ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز هفدهم آوریل با ۸۵۳۰ قربانی بود، شکست. 

 بانک مرکزی انگلیس از برنامه ریزی برای تزریق ۱۵۰ میلیارد پوند نقدینگی به بازارهای مالی این کشور خبر داد. این بسته نقدینگی حمایتی کم سابقه در شرایطی اعلام می شود که نرخ بهره نیز در یکی از پایین ترین سطوح تاریخی خود قرار دارد و طبق اعلام بانک مرکزی انگلیس این نرخ در محدوده ۰.۱ درصدی فعلی حفظ خواهد شد.  

بانک مرکزی انگلیس با صدور بیانیه ای اعلام کرده است شرایط اقتصادی این کشور دشوارتر از چیزی خواهد بود که پیشتر تصور می شد و رسیدن به توافق تجاری با اتحادیه اروپا هم در حوزه رشد اقتصادی و هم در حوزه توازن بخشی بیشتر به تراز تجاری مفید خواهد بود. این بانک متوسط تورم انگلیس در فصل زمستان را ۰.۵ درصد پیش بینی کرده و افزوده است تحقق تورم دو درصدی هدف گذاری شده در سال جاری محقق نخواهد شد.  

در هشداری مشابه، کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه ای مشابه از تداوم شرایط دشوار اقتصادی کنونی خبر داده و افزوده است بازگشت میزان تولیدات ناخالص داخلی اتحادیه اروپا به سطوح پیش از بحران کرونا احتمالا تا سال ۲۰۲۳ به طول خواهد انجامید. والدیس دومبروفسکیس- نایب رییس کمیسیون اروپا گفت: باید توجه داشت که احتمال شروع موج جدید همه گیری کرونا کاملا جدی است و این ویروس اصلی ترین چالش بر سر راه اقتصاد ما در کوتاه مدت خواهد بود.

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۹۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۱ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۹ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۷ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۵ درصد افزایش به ۱۰۳.۳۷۹  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۷۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۶۰۹ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا