اقتصاد کلان

راهکاری اقتصادی برای کاهش آلودگی هوا در تهران 

یک کارشناس برنامه ریزی اقتصادی طرحی به عنوان "راهبرد شرکت‌های کشت و صنعت از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌" مطرح کرده که اجرای این طرح، می‌تواند نقش موثری در کاهش تراکم زیاد جمعیت در شهرها به ویژه تهران و سایر کلان شهرها داشته و از آلودگی‌های آنها بکاهد. 

علی شماعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۷۷ درصد معاملات کشور سوداگرایانه است، برای مهار و کنترل جریان سرمایه و رونق اقتصادی اظهار کرد: برای جهش تولید و کاهش آلودگی هوا باید از اقتصاد مولد بهره گرفت. با توجه به کاهش ارزش فروش نفت خام باید شهرها و فضاهای پیرامون آنها را به منبع تولید محصولات متنوع کشاورزی و تامین امنیت غذایی و دارویی بومی برای مصرف خانوار و حتی عرضه به بازارهای بین‌المللی تبدیل کرد. هر شهروند از منزل خود و فضاهای موجود در شهر به تولید محصول کشاورزی و گیاهان دارویی بپردازد و هر فضای خالی و سبز شهر به باغ یا مزرعه گردشگری و تولیدی یا گلخانه تبدیل شود. 

وی افزود: در این زمینه، راهبرد شرکت‌های کشت و صنعت از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های کشت و صنعت، یک راهبرد متکی به نوآوری و خلاقیت است که اجرای این طرح، علاوه بر مزایای متعدد نقش موثری در کاهش تراکم جمعیت در شهر تهران و نقاط شهری دارد و به توزیع متعادل و متناسب جمعیت در سطح استان کمک می‌کند و از آلودگی‌ها نیز می‌کاهد.

همچنین بخوانید

چگونه از اقتصاد وابسته به نفت فاصله بگیریم؟  

این استاد دانشگاه ادامه داد: این راهبرد می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای غذایی، کاهش بیکاری، توسعه اشتغال بهینه، افزایش درآمد ملی، توسعه صادرات، کاهش آلودگی هوا و توسعه پایدار شهری و روستایی را نیز به دنبال آورد. تحریم‌ها فرصت خوبی را فراهم ساخته که با استفاده از تجارب جهانی و بومی که در منابع علمی موجود است از اقتصاد تک محصولی نفت و وابستگی به خام فروشی دست بکشیم. 

به گفته شماعی، راهکار اجرایی توسعه کشت و صنعت‌ها، واگذار کردن و اجاره دادن زمین‌ مناسب و املاک دارای قابلیت با قیمت کم و حتی رایگان برای ۱۰ تا ۳۰ سال و حتی بیشتر به تولید کنندگان بخش‌ صنعت، کشاورزی و خدمات است. کلیه اراضی تمام استان چه دارای مالکیت خصوصی و دولتی، زیر نظر مدیریت یکپارچه استانداری، فرمانداری و شهرداری‌ها وارد چرخه تولید شود و در صورتی که پس از یک سال بدون دلیل موجه تولیداتی نداشته و یا تولید کم و نامناسب داشته باشد، پس از راهنمایی و کمک اگر کارایی و تولید لازم را بدست نیاورد، زمین و فضای ایجاد شده پس از تصفیه حساب، اقدامات و تجهیزاتی که روی آن ایجاد شده محاسبه، استرداد و به شخص یا گروه دیگری واگذار شود.

استفاده از اراضی شهرها برای باغ گردشگری یا گلخانه 

این کارشناس اقتصادی افزود: کلیه نیروها و بودجه‌های دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها در راستای تولید و توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان متمرکز و فعال شوند. در استانها دانشگاه‌های زیادی داریم که باید این روابط از طریق آن‌ها برقرار شوند تا علاوه بر کسب تجربه و کار آفرینی و تجربه عملی و کسب درآمد، موجب توسعه پایدار در استان و کشور شوند. دولت نیز باید با هماهنگی و مدیریت یکپارچه تمام اراضی استان تهران را به صورت پایلوت مورد بهره برداری زراعت، باغداری، کشاورزی مدرن و گلخانه‌ای، مرتعی به ویژه گیاهان دارویی و پوشش گیاهی پارک، جنگل و حتی گلخانه‌ها قرار دهد.

شماعی ادامه داد: انواع محصولات باغی، زراعی، گیاهان دارویی و خشکی پسند و مقاوم به شوری در گلخانه‌ها با کمک شهرداری و فرمانداری در سطح شهر و استفاده از ذخیره سازی آب‌ها و پساب‌ها و تصفیه کم هزینه فاضلابها به جذب دی اکسید کربن و افزایش اکسیژن هوا، تلطیف آب و هوا و تنظیم اقلیم و محیط زیست کمک خواهد کرد. 

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر مساحت کل پارک‌های شهرها محاسبه شود و قسمتی از آن‌ها به محلی برای کشت گیاهان دارویی و گیاهانی که مثمر ثمر هستد تبدیل شوند، می تواند منبع درآمد پایداری برای شهر باشد. از سوی دیگر، با سیستم‌های متمرکز می‌توان تمام اراضی پیرامون شهرها را زیر کشت محصولات دارویی برد و در جاهایی که آب خیلی کم است، با ایجاد گلخانه و اماکنی که آب فراوانی دارند با استفاده از آبیاری تحت فشار و قطره‌ای بدون گلخانه، در دامنه و دره‌ها و شیب‌های نسبتاً تند کوه‌ها هم زمینه برای تثبیت خاک و ایجاد زمینه تفریح را فراهم کرد.

رونق دلالی با اقتصاد نفت محور

وی با بیان اینکه اقصاد تک محصولی نفت موجب رشد  فرهنگ دلالی و سوداگری شده است، تاکید کرد: فروش نفت خام کشور باعث شد تا تنها به پول نفت متکی باشیم و عده‌ای نیز حقوق بگیر و کارمند باشند و کسی به فکر تولید نبوده و نیست بنابراین، می‌توان در شهرها و پیرامون آنها از مزارع برای کشت محصولات کشاورزی، دارویی و غیره بهره برد تا با این امر چند نشان را با یک تیر هدف گذاری کرد که هم شهر به گلخانه‌ای بزرگ تبدیل ‌شود و هم این گلخانه‌ها هوای پاک را به شهرها باز گردانند.   

این استاد دانشگاه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد درون زا بر اساس امکانات و نیازهای بومی است. توسعه شهرک‌های صنعتی، افزایش صادرات غیرنفتی، حرکت به سمت تولیدات ارزآور، رونق مشاغل و صنایع کوچک، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه گردشگری و …راههای رهایی اقتصاد هر کشوری از وابستگی به تک محصولی است. همچنین، استفاده از اقتصاد توریسم و روی آوردن به کشاورزی است که در نتیجه باعث اشتغال زایی بیشتر، صادرات کالاهای غیر نفتی و ورود سرمایه‌های نامرئی به کشور می‌شود که در نهایت باعث خروج وابستگی اقتصاد ایران به نفت خواهد شد.

اخذ مالیات سنگین از زمین‌های بدون کاربری و تولید 

شماعی خاطرنشان کرد: مجلس و دولت باید تصویب کنند که هیچ زمینی و املاکی در کشور بدون استفاده، کاربری و تولید نباشد و اگر زمین و آب در اختیار فرد یا گروهی بدون کاربری، کارایی و تولید باشد،مشمول مالیات سنگین شود که بلااستفاده و مقرون به صرفه نباشد. 

وی در پایان سخنانش راهکارهای عملی توسعه کشت و صنعت و اقتصاد مقاومتی را در ارزیابی عملکرد و کارایی مدیریت‌ها به منظور مشخص شدن کمیت و کیفیت تولید و خدمات آنها، احساس امنیت و باور تولید کننده و سرمایه گذار از حمایت دولت و مردم، نگاه مولد به درون، خوداتکایی، خودکفایی و  افزایش بهره وری در تولید ارتقای واردات دانش فنی، خطوط تولید و ماشین آلات از شرکت‌های دانش بنیان، فعال سازی سیستم های حمایتی پولی و مالی و بیمه‌ای بخش تولید و… دانست. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا