بانکبانک و بیمه

۵ بانک بزرگ جهان متهم به دستکاری نرخ ارز شدند


دولت آمریکا در مجموع ۱۰ میلیارد دلار، بانک های معروف جهان را به دلیل دستکاری در نرخ ارز جریمه کرده است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal) به نقل از سی ان بی سی، بانک مورگان استنلی، رویال بانک کانادا و سه بانک دیگر به پرداخت جریمه مجموعا ۱۱۱.۲ میلیون دلار به دولت آمریکا برای دستکاری قیمت ارز در یک روز محکوم شده اند.

در همین حال این پنج بانک در یک روز به دستکاری قیمت ارز در یک بازار ارزهای خارجی به ارزش تقریبا ۵ تریلیون دلار است.  
بر همین اساس، بانک «استنلی مورگان» باید ۵۰ میلیون دلار، «رویال بانک کانادا» ۱۵.۵ میلیون دلار، «استاندارد چارترد» ۱۷.۲ میلیون دلار،   «سوسیت جنرال» ۱۸ میلیون دلار و بانک «توکیو میتسوبیچی» هم به پرداخت ۱۰.۵ میلیون دلار به عنوان جریمه به دولت آمریکا به دلیل دستکاری در بالابردن نرخ ارزهای خارجی بپردازند.  
همچنین سرمایه گذاران، این ۵ بانک را متهم به توطئه و دستکاری نرخ ارزهای اصلی با استفاده از سامانه «چت روم»  کرده اند. البته به غیر از این ۵ بانک سرشناس، «دویچه بانک» و «کردیت سوئیس» هم متهم به دستکاری نرخ ارز شده اند.
بر همین اساس، دولت آمریکا در راستای تحقیقات جهانی خود بر روی بانک هایی که به نوعی به دستکاری ارز می پردازند، چندین بانک بزرگ را به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار جریمه کرده است.
بر پایه این گزارش، نام بانک های «بارکلیز»، «بانک آمریکا»، «بی ان پی پاریباز»، «سیتی گروپ»، «گلمن ساچ»، «اچ اس بی سی»، «جی پی مورگان»، «رویال بانک اسکاتلند» و «یو بی اس» در فهرست بانک های متهم به دستکاری نرخ ارز است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا