صنعت، معدن، تجارت

۴ پیشنهاد اتاق اصناف برای کاهش آسیب ناشی از محدودیت فعالیت

رئیس اتاق اصناف ایران در نامه‌ای به رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ۴ پیشنهاد برای کاهش آسیب ناشی از محدودیت فعالیت‌ اصناف مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران با ارسال نامه‌ای به ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا با اشاره به مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا در مورد ممنوعیت فعالیت اصناف بعد از ساعت ۱۸ به ارائه ۴ پیشنهاد برای کاهش آسیب ناشی از محدودیت فعالیت اصناف پرداخت.

در این نامه آمده است: در اجرای بند ۱۰، مصوبه مورخ ۹۹/۸/۱۷ قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا، همان گونه که در جلسه گزارش شد، اتاق اصناف ایران از آغاز طرح مبارزه با بیماری کرونا به عنوان عضو اصلی کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد، ضمن ابلاغ کلیه مصوبات به اتاق‌ها و اتحادیه‌های سراسر کشور با استفاده از استعداد بازرسین اصناف در همراهی با گروه‌های نظارت بر رعایت پروتکل‌ها از سوی وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را به کار بسته و آمار تقدیمی در جلسات گذشته مبین برخورد با متخلفین صنفی از ضوابط بهداشتی تعیین شده می‌باشد.

علی ای حال از آنجا که طولانی شدن شرایط حاضر از یک سو، شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و رکود دامنهدار، توان تحمل را برای قاطبه اصناف در ادامه تعطیلی به شدت کاهش داده است، ابلاغیه اخیر ستاد ملی کرونا در کاهش ساعت فعالیت صنوف در گروه‌های مختلف شرایط بسیار پیچیده‌ای را ایجاد کرده است.

عدم پیش بینی بودجه جهت جبران صدمات و خسارات به بار آمده برای صنوف از یک سو و کاهش ارزش پول ملی و تعطیلی طولانی مدت، سطح اعتراضات نسبت به تشکل‌های صنفی را به شدت افزایش داده است، در همین راستا و به جهت کاهش اثرات مذکور و در ارتباط با مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا نکاتی به عنوان موانع اصلی به شرح آتی اعلام و پیشنهادات نیز تقدیم می‌گردد.

استدعا دارد نسبت به موارد مذکور دستور لازم صادر فرمائید:

۱- در شرایط رکود اقتصادی و صدمات بسیار جدی به واحدهای صنفی تعطیلی ساعت ۱۸ اثرات جبران ناپذیر بیشتری را برای صنوف ایجاد خواهد کرد، لذا پیشنهاد می‌شود حداقل ساعت ۲۰ برای صنوف تعیین شده، همچنین استان‌های جنوبی کشور به دلیل شرایط جغرافیایی خاص در دو نوبت صبح تا ظهر و عصر تا ساعت ۲۲ مجاز به فعالیت باشند.

۲- رستوران‌ها و صنوف پزنده برابر توافقات قبل پس از ساعت محدودیت، اجازه ارائه خدمات غذا بیرون بر را داشته باشند که لازم است در این خصوص تسریح لازم معمول گردد.

۳- مستحضرید که بسیاری از صنوف در اثر شیوع بیماری کرونا صدمات جبران ناپذیری متحمل شده و برخی از صنوف از جمله تالارهای پذیرایی و مراسم، قریب به ۹ ماه تعطیلی را تحمل کرده و علیرغم اجبار به پرداخت هزینه‌هایی چون حقوق پرسنل، اجاره محل، هزینه زندگی شخصی، نه تنها به هیچ وجه مورد توجه حمایت‌های دولتی قرار نگرفتند، اخیراً نیز برابر گزارشات مختلف بعضاً با برخوردهای عجیبی از جمله قطع خدمات برق، آب، گاز به دلیل بدهی، مطالبه جرائم بیمه، مالیات و… روبرو هستند.

۴- لذا پیشنهاد می‌شود با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تا پایان دوره کرونا کلیه دستگاه‌های دولتی و عمومی و بانک‌ها از هر گونه مطالبه دیون و یا برخورد با تعهدات صاحبان این گونه مشاغل از جمله واخواهی چک‌ها جداً خودداری نمایند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا