امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تثبیت اطفای آتش سوزی در جنگل توسکستان

یک مقام مسئول گفت: اطفای آتش سوزی در جنگل توسکستان گرگان با آمدن باران تقریبا تثبیت شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با آغاز آتش سوزی در جنگل‌های توسکستان در استان گلستان بلافاصله نیروهای یگان حفاظت این سازمان، داوطلبان مردمی، نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای سازمان هلال احمر برای عملیات اطفا به این منطقه اعزام شدند.

سرهنگ علی عباس نژاد افزود: با توجه به این که مناطق درگیر آتش سوزی در جنگل توسکستان عمدتاً صخره‌ای و صعب‌العبور بودند برای اطفای هوایی و استفاده از آب پاش با هماهنگی‌هایی که انجام دادیم دو بالگرد به منطقه اعزام شد که در نهایت دو شب پیش با آمدن باران، آتش سوزی تقریباً مهار شد.

وی با بیان این که امروز صبح، پایش و کنترل نهایی موقعیت در این عرصه جنگلی توسط نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری انجام شد، اظهار داشت: نواحی جنگلی توسکستان که دچار آتش سوزی شده صخره‌ای و تقریباً غیر قابل تردد است و از این رو صدمه سطحی به این جنگل وارد شده است.

سرهنگ عباس نژاد ابراز امیدواری کرد با تلاش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و با شروع فصل بهار این منطقه جنگلی احیا شود.

وی گفت: معمولاً جنگل‌هایی که در اثر آتش سوزی کاملاً از بین می‌روند دارای درختان سوزنی برگ هستند، اما در جنگل‌هایی که درختان پهن برگ دارند مانند جنگل توسکستان، برگ‌ها و شاخه‌های خشک بر اثر آتش از بین می‌روند و تاج درختان کمتر آسیب می‌بیند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره علت این آتش سوزی به عوامل انسانی اشاره کرد و اذعان داشت: امسال میزان آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور بیشتر از سال گذشته بوده و ۹۵ تا ۹۷ درصد این آتش سوزی‌ها به عامل انسانی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه هموطنانی که به عرصه‌های جنگلی می‌روند آتش روشن می‌کنند و یا اشیای منعکس کننده نور را در این محیط‌ها رها کرده و این اشیا در فصل خشکیدگی شاخه‌ها و برگ‌های درختان و علف‌های زیرآشکوب جنگل‌ها دچار آتش سوزی می‌شوند و با اندک وزش باد، آتش سوزی گسترش می‌یابد که در این حالت، کنترل آن از دست ما خارج می‌شود.

سرهنگ عباس نژاد از مردم خواست هنگام مراجعه به عرصه‌های طبیعی با رعایت دقیق موارد و نکات ایمنی در حفاظت از این مناطق تلاش کنند.

وی درباری میزان خسارت به جنگل توسکستان بر اثر آتش سوزی گفت: هنوز ارزیابی‌های اقتصادی درباره خسارات به این منطقه صورت نگرفته و این موضوعی است که توسط کارشناسان انجام خواهد شد.

عباس نژاد با اشاره به این که امسال آتش سوزی‌ها بیشتر در عرصه‌های مرتعی کشور رخ داده است، اظهار داشت: در مناطق مرتعی ۳۰ تا ۴۰ درصد آتش سوزی‌ها افزایش داشته است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا