انرژی

خبر خوش برای سیستان و بلوچستان

مشعل گازرسانی به زاهدان در آخرین‌ماه سال ۱۳۹۵ روشن شد و آن طور که مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرده نهایتا تا چهارماه آینده خبرهای خوشی در این حوزه اعلام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، استان مرزی سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور است؛ ۱۱.۴ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما با وجود دارا بودن ظرفیت‌های فراوان صنعتی و اقتصادی سال‌های طولانی از نعمت گاز بی‌بهره بوده که سبب شده مردم این استان سال‌های زیادی را در رنج و زحمت حمل سیلندرهای بزرگ و کوچک گاز مایع و کمبود آن به سر ببرند، در عین حال باعث صرف هزینه‌های زیاد برای مردم و واحدهای تولیدی و مشکلات تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها، صنایع و واحدهای صنعتی و اقتصادی می‌شد.

 تا اینکه دولت یازدهم بزرگ‌ترین طرح توسعه گازرسانی کشور را در اسفند ۹۵ با آغاز پروژه گازرسانی به زاهدان کلید زد. تسریع در پیشرفت گازرسانی به این استان اما آنقدر اهمیت یافت که دولت دوازدهم اواخر سال ۱۳۹۷ پنج شرکت گاز استان‌های دیگر را به‌عنوان معین گازرسانی به سیستان و بلوچستان تعیین کرد.

 بر این اساس شرکت گاز استان‌های خراسان رضوی، سمنان و همدان در توسعه گازرسانی به شهر زاهدان با شرکت گاز سیستان و بلوچستان همکاری می‌کنند؛ شرکت گاز استان گیلان معین گازرسانی به شهر زابل است و شرکت گاز استان فارس این وظیفه را برای گازرسانی به شهر خاش انجام می‌دهد.

آخرین آمار در این باره گویای این است که نهایتا تا پایان امسال پرونده گازرسانی به سیستان و بلوچستان خاتمه می یابد، در شرایط فعلی ساخت و توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان به طور ویژه در دو بخش احداث خطوط لوله گاز فشار قوی و گازرسانی به شهرها، صنایع و نیروگاه‌های برق در دستور کار دولت قرار گرفته است، عملیات ساخت خط لوله ۲۶۲ کیلومتری ایرانشهر به زاهدان سال ۱۳۹۵ و برای طراحی و ساخت این خط لوله بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و همزمان با پایان ساخت خط لوله، توسعه شبکه گاز در شهرهای مختلف این استان پهناور آغاز شده است.

هم اکنون بیش از ۲۳ هزار خانوار در قالب نصب حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ علمک در زاهدان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند، برای گازرسانی به این مشترکان حدود ۴۰۰۰ متر شبکه تغذیه و حدود ۱۲۰ هزار متر شبکه توزیع گاز شهری احداث شده است. تاکنون وسعت شبکه تغذیه و توزیع گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان به ۶۰۰ کیلومتر رسیده است و همزمان با توسعه شبکه گاز شهری، اتصال نیروگاه های برق با هدف کاهش مصرف سوخت مایع و کاهش آلایندگی هم در برنامه شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.

همچنین تاکنون از مجموع شش نیروگاه برق این استان سه نیروگاه به شبکه گاز متصل شده اند، علاوه بر این همزمان با توسعه شبکه گاز شهری در زاهدان، گازرسانی به هفت شهر دیگر این استان شامل زابل، بمپور و محمدان، دلگان، خاش، بزمان، چابهار نیز آغاز شده و طرح توسعه شبکه ایرانشهر نیز در دست اجراست. برای نخستین بار گازرسانی به زابل به روش سی ان جی اجرایی شده است. همزمان با ساخت و توسعه شبکه گاز شهری، ساخت خط انتقال زاهدان – دو راهی زابل با پیشرفتی بالغ بر ۳۰ درصد در دست اجراست و خط لوله انتقال گاز از دوراهی تا زابل نیز مراحل عقد قرارداد را طی می کند.

۸۰ درصد علمک ها تا چهار ماه آینده نصب می شود

به تازگی نیز حسن منتظرتربتی – مدیرعامل شرکت ملی گاز – درباره آخرین وضعیت پیشرفت پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان به ایسنا گفت: سرعت بسیار خوبی در نصب علمک داریم و با توجه به اینکه شبکه گذاری به بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد رسیده، عمده فعالیت روی نصب علمک بوده که با شتاب خوبی درحال انجام است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در ماه های آینده حجم زیادی از تقاضای مشتریان را برای اتصال به شبکه داشته باشیم، اظهار کرد: شبکه تا ۹۰ درصد پیش رفته است ولی علمک هایی که نصب شده حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است اما در برنامه داریم که طی سه تا چهار ماه آینده حدود ۸۰ درصدعلمک ها نصب شود.

به گفته وی بیش از ۵۰ هزار علمک باید نصب شود که ۸۰ درصد را تا سه ماه آینده نصب خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا