انرژی

کلکسیونی از نیروگاه‌های برق را داریم/صادرات برق ادامه دارد

ایسنا/فارس معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: امروز و با تلاش‌های انجام شده، کلکسیونی از نیروگاه‌های برق شامل آبی، سیکل ترکیبی، بادی و خورشیدی را در کشور داریم.

همایون حائری دوشنبه ۲۰ آبان در حاشیه بهره‌برداری از ۵ پروژه برقی در استان‌های فارس و بوشهر، در جمع خبرنگاران گفت: امروز و با همت بلند متخصصان داخلی ایران یکی از تولید کنندگان سیستم‌های نیروگاه‌های بادی است و در ایجاد و توسعه این نیروگاه‌ها از تجهیزات داخلی استفاده می‌شود.

حائری یادآور شد: در زمینه انرژی‌های نو، اقدامات شاخصی طی سال‌های اخیر انجام شده و در فارس بنا به اعلام مدیران صنعت برق بسترها برای ارتقاء ظرفیت تولید برق تا میزان ۶۴۰ مگاوات انرژی بادی و خورشیدی فراهم شده است. در سطح کشور هم امیدوار هستیم که ظرفیت تولید در این بخش را تا پایان امسال به ۱۰۰۰ مگاوات برسانیم.

همچنین بخوانید

معاون وزیر نیرو همچنین از تداوم صادرات برق تولید شده در ایران به کشورهای منطقه خبر داد و با تاکید براینکه تحریم‌ها مانع از این صادرات نیست، خاطرنشان کرد که اکنون ایران به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و … برق صادر می‌کند.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون تاثیر تحریم‌ها بر صنعت برق و انرژی، ضمن یادآوری اینکه تمرکز صنعت برق بر مطالعه و پژوهش است، گفت: این تمرکز منجر به نتایج مطلوبی شده که ایجاد شبکه هوشمند در بخش توزیع، ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه و کسب دست‌آوردهایی در زمینه نرم و سخت‌افزاری و مدیریت پیک بار و … با بهره‌گیری از دانش بومی شده است.

معاون وزیر نیرو همچنین در خصوص پویش الف-ب- آبادانی نیز گفت: در این پویش و برای سال ۹۹ تعداد ۲۵۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال تعریف شده است.

حائری با اشاره به قرار داشتن در هفته بیست و هفتم از این پویش، گفت: در این هفته تنها در استان‌های فارس و بوشهر شاهد افتتاح پنج پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۶۰ میلیارد ریال بودیم که این اقدام منجر به افزایش اطمینان شبکه، مدیریت افت ولتاژ و ایجاد امکان تامین انرژی برق برای مشترکان جدید در حوزه‌های مختلف خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح‌های افتتاح شده در استان فارس و بوشهر، ارتقاء کیفیت برق را به همراه خواهد داشت، گفت: این اقدامات زمینه مناسبی برای تامین برق مورد نیاز بخش‌های صنعت و کشاورزی فراهم می‌کند.

حائری با تاکید براینکه صنعت برق امکان تامین انرژی مورد نیاز سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف را به هر میزان دارد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۷ پروژه در قالب پویش الف-ب-ایران به بهره‌برداری رسیده است و امیدوار هستیم که تا پایان امسال باقیمانده پروژه‌ها نیز افتتاح شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به سیاست‌های این وزارتخانه در راستای مدیریت همزمان عرضه و تقاضا در حوزه انرژی برق، ادامه داد: در یک دوره تمرکز بر ایجاد و توسعه ظرفیت نیروگاهی برای ارتقاء تولید انرژی برق بود اما طی این سال‌ها علاوه بر اینکه احداث و تکمیل و توسعه ظرفیت نیروگاهی را دنبال می‌کنیم، بر موضوع تقاضا نیز تمرکز داریم.

حائری با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در مدیریت همزمان عرضه و تقاضا، منجر به نتایج مطلوبی طی سال‌های ۹۶ تاکنون شده است، کاهش تلفات انرژی برق، افزایش بهره‌وری، ارتقاء کیفیت و اطمینان شبکه و کنترل مناسب پیک بار مصرف انرژی را بخشی از این نتایج عنوان کرد.

او گفت: توازن فعالیت در بخش‌های مختلف منتج به نتایجی شده است که سال به سال اثرات مثبت آن مشخص و مشهودتر می‌شود؛ به عنوان مثال تابستان امسال در موضوع مدیریت پیک مصرف انرژی، شرکت‌های توزیع برق فارس و شیراز، موفقیت‌های چشمگیری را کسب کردند.

حائری ادامه داد: با ابتکار و خلاقیت مدیران، مهندسان، کارشناسان و کارکنان صنعت برق در شرکت‌های توزیع برق فارس و شیراز، شاهد افزایش کیفیت و بهره‌وری در انرژی برق بودیم.

وی با بیان اینکه در انتهای سال ۹۸ و با تدابیر اجرایی شده، راندمان نیروگاه‌ها ۳۸.۶ درصد افزایش یافته است، گفت: این تعهد داده شده که تا پایان امسال این راندمان را به ۳۹ درصد و طی سال‌های آینده به بالای ۴۰ درصد برسانیم.

معاون وزیر نیرو، تک رقمی شدن تلفات انرژی برق برای نخستین بار در کشور را یکی از دست‌آوردهای مهم این صنعت ارزیابی و با یادآوری اینکه شرکت توزیع نیروی برق شیراز در این زمینه اقدامات اثرگذاری انجام داده است، گفت: در پایان سال ۹۸ برای نخستین بار تلفات توزیع برق در کشور به عدد ۹.۷۶ درصد رسید.

وی در عین حال تاکید کرد که کاهش تلفات انرژی برق، هرچه عدد کوچکتر شود، نیازمند هزینه، زمان و تلاش بسیار بیشتری است، گفت: در صنعت برق کاهش تلفات انرژی به نقطه‌ای میرسد که دیگر کم کردن آن مقرون به صرفه نیست.

حائری یکی از مهمترین موضوعات مد نظر صنعت برق را توجه به خلاقیت، ابتکار و مهندسی جدید دانست و گفت: اقدامات انجام شده در صنعت برق، بر مبنای نیاز بوده و تقلیدی نیست؛ برای انجام اقدامات، نیازسنجی می‌کنیم و با بهره‌گیری از توان تخصصی داخلی، کار را انجام می‌دهیم.

معاون وزیر نیرو، مکانیزه شدن سیستم‌ها، هوشمندسازی خدمت رسانی را منجر به افزایش کمی و کیفی خدمت رسانی دانست و گفت: با کنترل پیک بار در تابستان گذشته شاهد رشد میزان انرژی هدایت شده به سمت صنعت بودیم. براساس ارزیابی‌ها طی هفت ماه منتهی به آبان امسال، رشد در بخش صنعت با ۱۲ درصد افزایش همراه بود؛ این رشد ناشی از کنترل پیک بار و هدایت انرژی به سمت مصارف تاثیرگذار بر اقتصاد کشور است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا