امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تأمین نهاده های دامی و کشاورزی برای حفظ استقلال و امنیت غذایی

رشت- استاندار گیلان خواستار تأمین نهاده های دامی و کشاورزی برای تولیدکنندگان در جهت حفظ استقلال و امنیت غذایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ارسلان زارع روز گذشته در دیدار با کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در تهران با اشاره به اهمیت تأمین نهاده‌های کشاورزی به خصوص کود و سم در شرایط متأثر از تحریم‌های اقتصادی اظهار داشت: این مهم نیازمند مدیریت و حمایت ویژه به منظور فراهم نمودن زمینه تداوم فعالیت زارعان و باغداران و افزایش ضریب خود اتکایی کشاورزی به محصولات کشاورزی است.

وی ادامه داد: اراضی شالیکاری و باغات چای استان به دلیل خرده مالکی، محدودیت سطح اراضی مورد بهره‌برداری برای سایر فعالیت‌های اقتصادی و ارزش بالای متصور از پتانسیل‌های تغییر کاربری، از افزایش جهش قیمت نهاده‌های مؤثر چون سم و کودهای فسفر و پتاس، بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

استاندار گیلان به نامگذاری امسال با عنوان سال جهش تولید اشاره و اضافه کرد: با توجه به مشکلات مبتلابه بهره برداران بخش کشاورزی استان از جمله کاهش درآمد ناشی از حوادث غیرمترقبه، شرایط روانی ناشی از افزایش قیمت کود و نهاده‌ها بر تولیدکنندگان کشاورزی؛ تأمین نهاده‌های تولید با قیمت حمایتی برای حفظ استقلال و امنیت غذایی امری مهم است.

وی همچنین با اشاره به مزایای اقلیمی، جغرافیایی و اقتصادی گیلان، تولید گوشت مرغ را یکی از مزیت‌های تولیدات کشاورزی استان عنوان و بیان کرد: در حال حاضر تمامی حلقه‌های این صنعت در استان وجود داشته و در حلقه‌های مختلف صنعت طیور، رتبه دوم تا پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

زارع مشکلات تأمین نهاده با ارز دولتی و تخصیص دیرهنگام و ناکافی آن و همچنین افزایش شدید هزینه‌های حمل و نقل، سوخت و انرژی و … را موجب افزایش شدید هزینه‌های تولید و ادامه این روند را نوعی چالش برشمرد و گفت: سالانه واحدهای پرورش دام و طیور سنتی استان به بیش از ۵۲۰ هزار تن نهاده کنجاله سویا و ذرت و با میانگین جوجه‌ریزی ۸.۴ میلیون قطعه در ماه نیاز دارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا