انرژی

پیشنهاد آرامکوی سعودی برای فروش گاز به چین

مدیرعامل آرامکوی سعودی اعلام کرد این شرکت به دنبال فروش گاز طبیعی به چین برای کمک به بزرگترین مشتری نفتی خود برای گذار به سوختهای پاکتر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی سعودی در مجمع توسعه چین گفت: سعودیها که برای ماندن در میان بزرگترین صادرکنندگان نفت چین مبارزه کرده اند، به دنبال گزینه هایی برای توسعه و تامین منابع انرژی مانند هیدروژن و انوع جدیدی از مواد شیمیایی هستند تا روابطشان با چین را توسعه دهند.

چین ماه گذشته متعهد شد تا سال ۲۰۶۰ به یک کشور کربن خنثی تبدیل شود. اگرچه سران این کشور جزییات مربوط به چنین برنامه ای را اعلام نکرده اند اما عمل به چنین وعده ای به معنای تغییر بزرگ برای چین به عنوان مصرف کننده بزرگ نفت و زغال سنگ خواهد بود. اکثر تحلیلگران و غولهای نفتی پیش بینی می کنند مصرف نفت خیلی زودتر از تاریخ اعلام شده از سوی چین به پیک خواهد رسید.

همچنین بخوانید

امین ناصر گفت: آرامکو که سرگرم توسعه فعالیت در بازار جهانی گاز و LNG است، می تواند سوختهایی را عرضه کند که به چین کمک می کنند نیازهای رو به رشد برای انرژی پاک را برآورده کند. وی در ادامه افزود: فناوری که نفت خام را مستقیما به مواد شیمیایی تبدیل می کند، در مرحله پیشرفته توسعه قرار دارد. آرامکو با دانشگاه تسینگوای پکن روی یک پروژه پیلوت برای تبدیل نفت به مواد شیمیایی همکاری می کند.

مدیرعامل آرامکو ماه گذشته در کنفرانسی اعلام کرده بود برنامه این شرکت برای تبدیل شدن به یک بازیگر بین المللی در عرصه گاز طبیعی مایع ممکن است زمان بیشتری ببرد تا محقق شود. این شرکت تمرکز سرمایه گذاری خود را به بلندمدت تغییر داده و ماه گذشته پروژه صادرات LNG در آمریکا را به تاخیر انداخت و برنامه ساخت یک مجتمع داخلی تبدیل نفت به مواد شیمیایی را تعدیل کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آرامکو که پالایشگاههایی در قالب جوینت ونچر در چین و سایر کشورهای آسیایی و آمریکا دارد، به دنبال سرمایه گذاری در پروژه های پایین دستی است که پیش از این تحت توسعه قرار داشته اند تا به هدف خود برای دو برابر کردن ظرفیت پالایش به ۱۰ میلیون بشکه در روز در دهه جاری نائل شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا