كشاورزی و دامپروری

«معجزه آبخیزداری»| بشاگرد چگونه سیراب شد؟

آبخیزداری در استان هرمزگان آثار و دستاوردهای متعددی مثل تأمین آب شرب، رونق کشاورزی، اشتغالزایی، جلوگیری از سیل و غیره به دنبال داشته است.

 خبرگزاری تسنیم –  «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ استان هرمزگان به دلیل موقعیت استراتژیک خود در مجاورت خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار بوده و از دیرباز مورد توجه بوده است. وجود بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مرز آبی و ارتباط با آبراه های آزاد جهان و وجود ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک مثل کیش، قشم، هرمز، هنگام و… و استقرار بنادر متعدد به ویژه بزرگترین بندر تجاری ایران (بندر شهید رجایی) در بندرعباس، به علاوه توسعه صنایع انرژی بر و سنگین، بر اهمیت این استان در کشور افزوده است.

در این میان آنچه در مقطع کنونی توجه کارشناسان و فعالان بخش منابع طبیعی را به خود معطوف کرده است، انجام طرح های آبخیزداری جهت مدیریت رواناب ها و هرزآب ها، مقابله با فرسایش بادی و بهره برداری از سیلاب های فصلی در جهت افزایش توان محیطی اکوسیستم آبخیزها، حفظ منابع طبیعی و کمک به توسعه مناطق مختلف می باشد. استان هرمزگان با دارا بودن ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی یکی از استانهای حساس و در معرض شن های روانی است که مشکلات عدیده ای برای ساکنان شرق هرمزگان خصوصا جاسک، سیریک ایجاد کرده است.

** اشتغال و رونق کشاورزی در هرمزگان با آبخیزداری

آبخیزداری در استان هرمزگان دارای آثار و دستاوردهای بسیار خوبی بوده است. در این باره باید گفت ساخت سازه های خاکی در مناطق روستایی استان هرمزگان علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت سفره های زیر زمینی و جلوگیری از هدررفت آب، موجب ایجاد فرصت های اشتغالزایی و کشت نخلستان و صیفی جات در پشت بند و بندسازهای دست ساز اهالی شده است.

در این باره امید ذاکری «مدیرکل منابع طبیعی استان هرمزگان» معتقد است: هرچند آب پشت سدهای کوچک هرمزگان کم بوده است، ولی رونق کار و تلاش در پایین دست هر منطقه‌ای را شکل می‌دهد، بطوری‌که برخی از مناطق مانند بشاگرد از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری اقدام به کشت محصولاتی با ارزش از جمله سیر می‌کنند که به عنوان یک محصول در بازار عرضه و تقاضا جا افتاده است.

** تأمین آب شرب جوامع محلی و احشام با آبخیزداری

تأمین آب شرب جوامع محلی و احشام از دستاوردهای دیگر آبخیزداری در استان هرمزگان است. در این باره مدیر کل منابع طبیعی استان هرمزگان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در استان هرمزگان ۸ هزار و ۶۵۱ سازه آبخیزداری به ظرفیت ۴۹۰ میلیون متر مکعب استحصال رواناب وجود دارد، این سدهای کوچک موجب تامین آب شرب اهالی و حتی احشام که سال‌ها در رنج خشکسالی شده و دیگر کمتر شاهد مرگ و میر و از بین رفتن نسل آنها خواهیم بود.

از همین پرونده توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی را دنبال کنید:

** تأمین آب شرب بشاگرد با سازه های آبخیزداری

مدیر کل منابع طبیعی استان هرمزگان با اشاره به تأمین نیاز آب شهرستان بشاگرد با آبخیزداری افزود: سازه آبخیزداری کاهکن که در دهه هشتاد و در مجاورت شهر گوهران بشاگرد با حجم آورده سالیانه دو میلیون متر مکعب همراه با چند سازه رسوبگیر و بندهای خشکه چین احداث شده است توانسته نقش و اثرات خود را در تامین آب شهرستان بشاگرد حتی در خشکسالی های شدید به خوبی ایفا نماید.

به گفته ذاکری، در حال حاضر آبرسانی به بیش از چهل روستا و دو شهر شهرستان بشاگرد که با کمبود منابع آبی مواجه هستند با حفر چاهکی در پایین دست سازه آبخیزداری کاهکن توسط تانکرهای سیار تامین می شود و می توان گفت یکی از دو منبع آب قابل اطمینان و پایدار این شهرستان این سازه می باشد.

** پرآبی سازه های آبخیزداری در گرمای ۵۰ درجه هرمزگان

یکی دیگر از اثرات انجام طرح های آبخیزداری در استان هرمزگان تغذیه سفره های زیرزمینی و پر آبی سازه های آبخیزداری در گرمای بسیار زیاد استان هرمزگان و سرسبزی این مناطق است؛ ذاکری «مدیر کل اداره منابع طبیعی استان هرمزگان» در این باره معتقد است: این روزها حتی در خشک ترین مناطق که در معرض سیلاب های فصلی و باران های شدید هستند با ساخت سازه های آبخیزداری و آبخوانداری و ذخیره آب در سفره های زیرزمینی شاهد سبز شدن زمین ها و پر آبی سازه ها حتی در گرمای ۵۰درجه هرمزگان هستیم. در بسیاری از نقاط روستایی خصوصا حاجی آباد و سیاه و شاهد پرورش ماهیان در حوضچه ها بوده و حتی ماهیان خاویاری هم به در شهرستان حاجی آباد پرورش داده می شود که موجب اشتغالزایی بسیاری از اهالی شده است.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا