انرژی

حمایت کمیته فنی اوپک پلاس از تمدید محدودیت عرضه نفت

کمیته فنی اوپک پلاس در دیدار روز دوشنبه خود از تمدید سه ماهه محدودیت عرضه فعلی این گروه حمایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اوپک و متحدانش شامل روسیه در قالب گروه اوپک پلاس قصد دارند تولیدشان را طبق توافقی که در آوریل تصویب شد، از ژانویه به میزان دو میلیون بشکه در روز افزایش دهند. اما ضعیف شدن تقاضا برای سوخت در پی اعلام قرنطینه های جدید باعث شده است اوپک پلاس به تاخیر انداختن برنامه افزایش تولید یا حتی کاهش بیشتر تولید را مورد بررسی قرار دهد.

یک گزینه که مورد حمایت گسترده اعضای این گروه قرار گرفته است، تمدید محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز به مدت سه تا شش ماه دیگر است.

یک منبع آگاه در اوپک با اشاره به ضعیف شدن تقاضا و افزایش تولید لیبی، به رویترز گفت: مذاکره در این باره ممکن است.

پس از دیدار روز دوشنبه کمیته فنی مشترک، دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس روز سه شنبه برگزار می شود و درباره سیاست تولید توصیه خود را به گروه وزیران ارایه خواهد کرد.

نشست وزیران گروه اوپک پلاس روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر برگزار خواهد شد اما کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس که متشکل از ۹ کشور به ریاست مشترک عربستان سعودی و روسیه است، ممکن است سیگنالهایی از تصمیم احتمالی این گروه را ارایه کند.

الجزیر که ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد از تمدید کاهش تولید فعلی حمایت کرده و عربستان سعودی اعلام کرده که توافق اوپک پلاس ممکن است تغییری فراتر از انتظار داشته باشد.

تمدید محدودیت عرضه فعلی به تقویت بازار تا زمان توزیع واکسن کووید ۱۹ کمک خواهد کرد اما بسیاری از اعضای اوپک پلاس نگران هستند که ممکن است تولیدشان را بیش از حد محدود نگه داشته اند.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه اوپک پلاس اعلام کردند پایبندی این گروه به توافق کاهش تولید در اکتبر به ۹۶ درصد در مقایسه با ۱۰۱ درصد در سپتامبر کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا