بورسبورس اوراق

صعود بورس تا کجا ادامه دارد؟

روند حرکت بازار سرمایه پس از حدود چهار ماه دوباره صعودی شده است، اتفاقی که یک تحلیلگر بازار سرمایه دلیل آن را عوامل مختلفی از جمله بازگشت اعتماد به بازار سرمایه میداند و بر این باور است شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد باز میگردد.

بهزاد صمدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های گذشته اظهار کرد: اندیکاتور  RSI تا محدوده ۲۲ ریزش داشت و زمانی که اندیکاتور به این محدوده می‌رسد باید منتظر یک واکنش به این ریزش و پس از آن شاهد برگشت آن باشیم. در همین راستا در هفته گذشته شاهد رشد در بازار بودیم.

وی با بیان این که ارزش معاملات خرد بازار در هفته گذشته به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید گفت: این اتفاق در آبان ماه بی سابقه بود.

همچنین بخوانید

این تحلیل گر بازار سرمایه در ادامه با اشاره به قیمت‌های جهانی توضیح داد: زمانی که بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد انتظار می‌رفت قیمت‌های جهانی ریزش داشته باشد اما این قیمت‌ها صعودی ماند. برای مثال قیمت پی وی سی به ۱۱۰ دلار و قیمت متانول به ۲۴۰ دلار رسید. همه این عوامل می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

صمدی با تاکید بر این که جو روانی مثبت به بازار سرمایه برگشته است گفت: رئیس کل بانک مرکزی دلیل اصلی این بازگشت بود. زیرا نرخ صعود بین بانکی را کاهش دادند. همچنین وزیر اقتصاد صحبت‌هایی در راستای حمایت از بازار سرمایه مطرح کرد. بنابراین اعتماد از دست رفته مردم برگشته و اتفاقات بنیادی هم به نفع بازار است.

وی با اشاره به بازگشایی برخی نمادها گفت: برخی نمادهای منفی باز شدند اما منفی بودن آنها فقط ۵ دقیقه طول کشید. برای مثال یکی از نگرانی بازار منفی باز شدن شستا بود. شستا  هم با منفی ۱۸ درصد باز شد اما فقط ۵ دقیقه طول کشید تا مثبت شود

 این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با تاکید بر این که رشد بازار شارپی نخواهد بود گفت: احتمال شاخص در محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد رشد کرده و بعد  اصلاح جزئی داشته باشد اما به طور کلی شاخص در ماه‌های آینده وارد کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد خواهد شد که عرضه و تقاضا مشخص می‌کند این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هفته آینده گزارش تولید و فروش شرکت‌ها منتشر می‌شود که تحرک خوبی در بازار ایجاد خواهد کرد. سودهای محقق شده  ۹ ماه شرکت‌ها خوب است و همین موضوع عامل دیگری است که شاخص به حرکت صعودی خود ادامه دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا