خودروصنعت، معدن، تجارت

تبانی شرکت بوش با خودروسازان آلمانی

روزنامه اشپیگل با اشاره به اسناد داخلی اداره فدرال کارتل (اداره نظارت بر رقابت تجاری آلمان) که توسط فولکس واگن ثبت شده بود، مدعی شد که شرکت برتر تأمین‌کننده قطعات خودرو، بوش، در دیدارهای مخفی با خودروسازان آلمانی شرکت داشته است.

طبق گفته اشپیگل، بوش به طور غیرقانونی با خودروسازان تبانی کرده است تا مخازن پیشاب کوچکتری برای قطعه AdBlueخودروها که برای خالص‌سازی آلودگی‌های دیزل به‌کار می‌رود، بسازد و به این صورت این مخازن کوچکتر از آن هستند که بتوانند نتایجی مطابق با قوانین کاهش آلایندگی ارائه دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از مهر، نصب نرم‌افزار غیرقانونی برای اشتباه نشان دادن نتایج در هنگام تست آلایندگی، در ابتدا توسط مقامات آمریکایی کشف شد و تحت عنوان خلافکاری «دیزل گیت» در دنیا معروف شد. این کلاه‌برداری نتیجه یک راه‌کار صرفه‌جویانه می‌باشد که به واسطه تبانی خودرو سازان آلمانی به کار گرفته شده است.

همه خودروسازان از شرکت بوش خواسته بودند که میزان کمتری از مایع ادبلو تولید کند چرا که اندازه مخازن پیش‌آب آن‌ها محدود بود. اشپیگل با اشاره به یک مدیر فولکس واگن که نامی از او ذکر نکرد می‌گوید: هیچ کس نمی خواهد انگیزه واقعی پشت این محدودیت مخزن را به مقامات گزارش کند.

بوش اعلام کرده است که هیچ اطلاعی از هر گونه خلاف‌کاری نداشته است. مدیر اجرایی بوش ولکماردنر به روزنامه آلمانی ولت‌ام‌سانتگ گفت: ما تنها وقتی از این اتهامات اطلاع پیدا کردیم که گزارشهای آن را در رسانه‌ها مشاهده کردیم.

دادگاه‌های آمریکا فولکس‌واگن، آئودی و پورشه را در مورد پرونده کلاهبرداری که توسط نهادهای حفاظت از محیط زیست CARB و EPA بر علیه این شرکت‌ها ایجاد شده بود، گناهکار شناختند و یک قاضی فدرال آمریکا در آوریل ۲۰۱۷ فولکس‌واگن را به پرداخت جریمه ۲.۸ میلیارد دلاری برای تقلب در آزمون‌های آلایندگی دولتی محکوم کرد.

مقامات «آنتی تراست» اتحادیه اروپا تایید کردند که می‌خواهند تحقیقاتی را در مورد این موضوع آغاز کنند. در حال حاضر یک وکیل دولتی آلمان در اشتوتگارت از کارکنان بوش در رابطه با اتهام همکاری در پرونده تقلب در میزان آلایندگی بازجویی می‌کند.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا