صنعت، معدن، تجارت

شروع تولید مشترک واگن با همکاری روسها با داخلی سازی ۵۵ درصدی

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت تاکید کرد : مناسبات و روابط خود را با کشور دوست روسیه بالاخص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استقلال و شرایط جدید روسیه توسعه می دهیم.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد رضا نعمت زاده در مراسم امضای قرارداد مشترک تولید واگن بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه افزود : این شرکت معتبر ترین و بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی روسیه از لحاظ توان ،‌سابقه و تکنولوژی است.

نعمت زاده اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران به حمل و نقل عمومی اولویت داده و می دهد و در برنامه ششم توسعه هم بر این امر تاکید شده است.

وی ادامه داد : حمل و نقل ریلی و توسعه حمل و نقل و فعالیتهای صنعتی ریلی قطعا در دولت دوازدهم ازموارد جدی و مهم است که مقدمات آن در یک سال پیش در قالب قوانین و مصوبات دولت و شورای اقتصاد آورده شد.

وی تصریح کرد : ما قرارداد خرید یا پیمانکاری نمی بندیم بلکه این مشارکت حتی ممکن است تا ۳۰ سال دیگر هم ادامه یابد و شاید هم بیشتر و قابل تمدید است.

نعمت زاده با بیان اینکه در جریان این مشارکت، تولید واگن ۵۵ درصد داخلی سازی خواهد شد، اظهار کرد : این مشارکت با استفاده از توانایی نرم افزاری و سخت افزاری و نیروی انسانی داخلی شروع شده و ادامه دارد و صحبت هم شده که یکی از واگن سازی های بزرگ را تحت پوشش این مشارکت در  بیاوریم و سهم ایدرو ۲۰ و طرف روسی۸۰ درصد است.

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت یادآور شد: سال گذشته برای خرید ۶ هزار واگن باری از روسیه  توافق شد که وزارت راه و شرکای سرمایه گذار علاقمند بودند خریداری کنند  و در این زمینه قرار شد  ۱۱۰۰ دستگاه وارد شود و حدود ۵ هزار دستگاه با همکاری سه شرکت تولید کننده ایرانی و روسی در داخل تولید شود.

وی در ادامه از انجام مذاکرات نهایی برای رسیدن به توافق با اوراسیا در ارمنستان از امروز خبر داد و گفت : این مذاکرات  دنبال می شود و از همه ۵ کشور هم عضو حضور دارند و امیدواریم در این سفر تمام شود و در ماه اکتبر که روسای هر ۵ کشور عضو از جمله روسیه با هم ملاقات می کنند موافقت نامه به تصویب نهایی برسد و روابط کاملا جدید و توسعه یافته با کشورهای  همسایه را آغاز کنیم.

 

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا