انرژی

ورشکستگی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا شتاب گرفت

روند ورشکستگی در میان شرکتهای صنعت نفت شیل آمریکا با وجود حمایتهای دولتی که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمتها از آنها برخوردار شده اند، شتاب گرفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، صنعت نفت آمریکا در تلاش برای احیا از بدترین شوک تقاضای تاریخ بازارهای نفت است. برخی از شرکتهای نفتی به ادغام با یکدیگر اقدام کرده اند در حالی که سایرین اعلام ورشکستگی کرده اند. صنعت نفت شیل آمریکا در دوران همه گیری ویروس کرونا مانند همه کسب و کارهای آمریکایی به حمایتهای دولتی نظیر تخفیفهای مالیاتی، تخفیفها در پرداخت حق امتیاز و بخشودگی وامها تحت برنامه حمایت از پرداخت حقوق کارکنانشان دسترسی داشته اند تا بتوانند کارمندانشان را در شرایط فعلی نگه کنند.

با این حال پس از ریزش قیمت نفت در اوایل مارس به دلیل سقوط تقاضا و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه، ورشکستگی تولیدکنندگان نفت شیل در سه ماهه دوم امسال شتاب گرفت. شرکتهای حفاری آمریکایی در واکنش به سقوط قیمتها، فورا هزینه سرمایه را تعدیل کرده و تولید بیش از دو میلیون بشکه در روز نفت را در فاصله آوریل تا ژوئن محدود کردند.

همچنین بخوانید

هزاران شغل در این صنعت در مدت شش ماه گذشته از بین رفته و شمار زیادی از این مشاغل ممکن است برای همیشه نابود شده باشند.

صنعت نفت شیل آمریکا امسال مشکلات زیادی را متحمل شده و ممکن است مشکلات بیشتری برای این بخش در راه باشد زیرا جو بایدن، رییس جمهور منتخب وعده داده است حفاری جدید نفت و گاز در زمینها و آبهای فدرال را ممنوع خواهد کرد.

طبق تحلیل جدید گروههای محیط زیستی BailoutWatch، پابلیک سیتیزن و دوستان زمین، صنعت سوخت فسیلی بین ۱۰.۴ میلیارد تا ۱۵.۲ میلیارد دلار کمک اقتصادی مستقیم دریافت کرده و بیش از ۲۶ هزار شرکت زغال سنگ، نفت و گاز مستقیما از این کمکها بهره مند شده اند. بعلاوه، مزایای غیرمستقیم به اشکال خرید منابع اوراق قرضه توسط بانک مرکزی و میلیاردها اوراق قرضه صادره جدید، کمک دولت به این صنعت را به بالای ۱۱۰ میلیارد دلار رسانده است. این گروهها حمایت دولت از شرکتهای انرژی کثیف ضررزده را به باد انتقاد کرده و این شرکتها را که از برنامه های دولت فدرال استفاده کرده اند، تقبیح کرده اند. در این گزارش از کنگره آمریکا خواسته شده است در بسته های کمک کرونایی، مانع کمک بیشتر به صنعت سوخت فسیلی آینده شود.

برخی تحلیلهای دیگر نشان داده است که شرکتهای انرژی آمریکا از پول دولت تنها برای افزایش پرداخت به مدیران ارشد و حفظ سود سهام سهامداران استفاده نکرده اند. طبق تحلیل هیوستون کرونیکل، از ژوییه برنامه حمایت از پرداخت حقوق کارمندان با بیش از یک میلیارد دلار وامهای بخشودنی برای شرکتها، کمک کرده است بیش از نیمی از مشاغل میدان نفتی در تگزاس حفظ شود. بر اساس تحلیل آمار سازمان کسب و کار کوچک در تگزاس، شرکتها در تگزاس توانسته اند ۹۳ هزار و ۱۱۷ شغل یا بیش از نیمی از ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ شغلی که در این بخش وجود داشته است را حفظ کنند.

هزاران شغل از مارس در بخشهای بالادستی و خدمات میدان نفتی آمریکا از بین رفته اند و صنعت نفت از زمان شیوع ویروس کرونا چابکتر شده است.

شرکت حقوقی هاینس اند بون در جدیدترین آمار که تا ۳۱ اکتبر بوده است، اعلام کرد پس از موج ورشکستگیها در سه ماهه سوم، تولیدکنندگان نفت و شرکتهای خدمات میدان نفتی آمریکای شمالی در ابتدای سه ماهه چهارم خواستار حمایت در برابر طلبکاران شده اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در میان شرکتهایی که اوضاعشان به نسبت بد نیست، ادغام با شرکتهای دیگر داغترین موضوع در هفته های اخیر بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا