بانکبانک و بیمهگردشگری

بانک‌ها باز هم بهانه خواهند داشت؟

معاون گردشگری با انتشار نامه معاون اقتصادی رییس‌جمهور به رییس بانک مرکزی، با موضوع رفع برخی ابهامات مربوط به امهال تسهیلات گردشگری تا پایان سال ۱۳۹۹، گفت: آیا بانک‌ها در اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا باز هم بهانه دارند!؟

به گزارش آرمان اقتصادی، ولی تیموری می‌گوید: با وجود ابلاغ مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص امهال بازپرداخت تسهیلات بانکی فعالان گردشگری، متاسفانه در مواردی شاهد همکاری نکردن برخی از بانک‌های عامل بودیم.

فعالان گردشگری نیز بارها از کارشکنی بانک‌ها در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا خبر داده‌اند.

در همین راستا،  معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تازه‌ترین نامه معاون اقتصادی رییس‌جمهور به رییس بانک مرکزی را در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر کرده و در ادامه آن نوشته است: با پیگیری‌های مستمر بالاخره ابهامات بانک‌ها توسط بانک مرکزی جمع‌آوری و به کارگروه بررسی آثار اقتصادی کرونا ارسال شد. پس از طرح و تبادل نظر در جلسه کارگروه بررسی آثار اقتصادی کرونا که هم بنده و هم معاون بانک مرکزی عضویت داریم، به سوالات مربوطه پاسخ لازم داده شد و این نامۀ خیلی خوب با امضای دکتر نهاوندیان ـ رییس کارگروه اقتصادی ستاد ملی کرونا ـ به بانک مرکزی ابلاغ شد. امیدوارم با همکاری بیشتر بانک‌ها، گشایش‌های کوچکی در مشکلات همکاران و فعالان حوزه گردشگری ایجاد شود.

در نامه محمد نهاودیان ـ معاون اقتصادی رییس‌جمهور ـ به همتی ـ رییس بانک مرکزی ـ با اشاره به موضوع مصوبه سی و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، آمده است: با توجه به آن‌که کسب و کارهای این بخش در دوران شیوع ویروس کرونا عملا امکان کسب درآمد و بازپرداخت اقساط بانکی خود را ندارند، هدف از مصوبه مذکور حمایت از این کسب و کارها با عدم الزام به بازپرداخت اقساط تسهیلات تا پایان سال بوده است و بر همین اساس موارد زیر را در مورد ابهامات مطرح‌شده به استحضار می‌رساند.

ا. در رابطه با شمول تسهیلاتی که بخشی از سود آن برعهده دولت است. مانند سایر تسهیلات، امکان امهال وجود دارد و طبعا اذن در شئ اذن در لوازم آن نیز خواهد بود.

۲. در مورد نحوه احصاء مشمولیت، مطابق ابلاغیه شماره ۹۶۸۹ مورخ ١٣٩٩/٢/٧ در رابطه با تعیین رسته‌های آسیب‌دیده مرجع این امر، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کلیه مجوزهای صادره آن وزارت، مبنای اقدام است.

۳. در رابطه با نحوه امهال تسهیلات به سررسیدهای مختلف و تعیین تکلیف سود دوران امهال به انتهای دوره پرداخت اقساط منتقل می‌شوند. به بیان دیگر تمامی اقساط قرارگرفته در این دوره (صرف نظر از نوع قرارداد) به مدت شش ماه تعویق خواهند شد و نحوه دریافت سود این دوره، متناظر با دستورالعمل‌های نظام بانکی خواهد بود.

۴. در مورد افراد دارای چک برگشتی، نیز کماکان مقررات موضوع مصوبه سی و سومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ١٣٩٩/۵/٢۵ مبنی بر استثناء کردن چک‌های برگشتنی مربوط به دوره کرونا (١٣٩٨/١٢/١) برقرار خواهد داشت.

۵. در مورد دوره امهال تسهیلات به غیر از تسهیلات جدید مصوب حمایتی کرونا که مطابق مصوبات اخیر به‌زودی پرداخت خواهد شد و بازپرداخت آن از اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد، مابقی تسهیلات همگی تا پایان سال امهال می‌شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا