اقتصاد کلان

نگاه سیاسی اتکا بر مساعدت‌های بین‌المللی باید تغییر داده شود

ایسنا/لرستان نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: نگاه سیاسی غلطی که در سال‌های اخیر وجود داشته و متکی بر مساعدت‌های بین‌المللی بوده باید تغییر داده شود.

محمد خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مواردی که مقام معظم رهبری روی آن تاکید دارند در کنار جهش تولید، حمایت از اقشار ضعیف جامعه است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در کمیسیون برنامه و بودجه و در شرایط فعلی که نیاز بوده به اقشار ضعیف و دهک‌هایی که درآمد اندکی برای طرح تامین کالاهای اساسی دارند مصوب شد و شورای نگهبان نیز آن را تایید و برای اجرا ابلاغ شده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه  در خصوص افزایش سرمایه‌گذاری دولتی و نهادهای عمومی، گفت: در جاهایی دیگر دولت و مجلس باید تلاش کنند و موانع را از سر راه منابع عمومی دولتی و غیر دولتی بردارند تا آنها بتوانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

نگاه سیاسی اتکا بر مساعدت‌های بین‌المللی باید تغییر داده شود

 خدابخشی بر خودباوری و اعتماد به مردم تاکید کرد و با بیان اینکه نگاه سیاسی غلطی که در سال‌های اخیر وجود داشته و متکی بر مساعدت‌های بین‌المللی بوده باید تغییر داده شود، تصریح کرد: توجه به مزیت‌های داخلی کشور تامین کننده  عزت مردم ایران است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود باید ابتدا متکی به خودمان باشیم و از ظرفیت داخل استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف کردیم تا شبکه توزیع برق کشور را از شمال، جنوب، شرق و غرب توسعه دهد و این اختلاف دما و افقی که با کشورهای همسایه داریم مزیت نسبی برای ماست تا بتوانیم برق را صادر کنیم و این سیم‌های برق علاوه تامین امنیت برای کشور درآمدزایی دارد.

کشورمان مزیت‌های زیادی دارد و عزم و اراده جدی می‌طلبد

خدابخشی با تاکید براینکه کشورمان مزیت‌های زیادی دارد و عزم و اراده جدی می‌طلبد، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد ضعف مدیریت و انفعال برخی از مدیران است و در جاها و برخی دستگاه هم متاسفانه عمدا کم‌کاری و سنگ‌اندازی می‌کنند تا مشکلات بیشتر شود.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: مطالعات آمایش سرزمین تلاش بر این است که با پشتوانه کارشناسی این سند تدوین شود و برخلاف این سند نمی‌توان در استان‌ها سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه در مناطقی از کشور که مزیت نسبی کشاورزی دارد تصمیماتی را وزارت نیرو می‌گیرد برای تخصیص آب و اینکه زمین‌های آبی آن منطقه چقدر است، گفت: لرستان با مزیت کشاورزی درصد زمین‌های آبی ۲۳ درصد است و این درحالیست متوسط کشوری ۴۷ درصد است و اگر لرستان را با مزیت نسبی کشاورزی می‌شناسیم سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که وزارت نیرو زمانی روی آب تصمیم‌گیری می‌کند چرا در لرستان کم‌کاری کرده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصمیمات غلطی که پشتوانه کارشناسی ندارد از طرف مسئولین اجرایی و یا اعمال فشار برخی نماینده‌ها باعث می‌شود کشور بهم بریزد.

براساس مطالعات کارشناسی و مزیت‌های نسبی تصمیمات گرفته شود

خدابخشی با بیان اینکه باید براساس مطالعات کارشناسی و مزیت‌های نسبی تصمیمات گرفته شود و نظام برنامه‌ریزی کشور به گونه‌ای باشد که مناطق مختلف کشور دیده شود  و فرآیند توسعه متوازن باشد، افزود:  هنگامی نظام برنامه‌ریزی هر منطقه را براساس مزیتش در نظر بگیرد چه دلیلی دارد نماینده برود لابی کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: هنگامی که بهه عنوان گفته می‌شود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار به باغات تبدیل شود و کلی حکمی می‌آورند اما مناطق کشور مشخص نمی‌شود اینجا زمینه ایجاد می‌شود که نماینده مجلس با لابی‌گری به نفع استان خود عمل کند.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی توسعه نباید در سطح ملی متوقف باشد بلکه باید مناطق را ببیند و برنامه ریز منطقه‌ای منجر به بسته شدن لابی‌گری می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا