انرژی

فاز نخست‌ پالایشگاه نفت سنگین قشم تا پایان سال افتتاح می شود

ایسنا/هرمزگان استاندار هرمزگان با اشاره به اجرای سه پروژه مهم در حوزه نفت و انرژی، گفت: بر اساس پیش بینی انجام شده، اسکله نفتی حرا و فاز نخست پالایشگاه نفت سنگین قشم تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

فریدون همتی صبح امروز(۱۳ آذرماه) با بیان اینکه پروژه های مهم و دارای پیشرفت فیزیکی بالا باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد، از اجرای سه پروژه مهم حوزه نفت و انرژی در جزیره قشم خبر داد و گفت:  فاز نخست شرکت بهین پالایش با ظرفیت تولید ۳۵هزار بشکه نفت سنگین تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
 
وی همچنین از انجام مذاکرات با وزارت نفت به‌منظور تأمین خوراک این پالایشگاه خبر داد و افزود: برای راه اندازی فاز ۲ این پالایشگاه، رایزنی لازم برای تأمین فاینانس از طریق بانک صادرات انجام شده است.
 
استاندار هرمزگان بیان کرد: برق مورد نیاز پالایشگاه نیز از طریق فاز اول نیروگاه قشم مولد به ظرفیت ۷۰مگاوات تأمین خواهد شد که همزمان با بهره برداری از پالایشگاه نفت سنگین به بهره برداری می رسد.
 
وی افزود: از جمله مزایای قابل بهره برداری پالایشگاه نفت سنگین قشم، تولید روزانه ۱۶هزار متر مکعب آب است که بیش از ۱۴هزار مترمکعب آب شرب تولیدی آب شیرین کن های پالایشگاه، به شبکه آب شرب جزیره تزریق می شود.
 
همتی تصریح کرد: توسعه ظرفیت نیروگاهی در فاز دوم این پروژه با هدف تولید ۳۲۰مگاوات برق با همکاری توانیر و برق منطقه ای در حال اجراست و زیرساخت های پست ۲۳۰کیلوولت با تأمین خط لوله ۱۶اینچ گاز آماده شده که تا هفته دولت سال آینده به بهره برداری می رسد.
 
استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه، اسکله نفتی حرا دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۴.۵میلیون تن فرآورده های نفتی است، گفت: این پروژه با سرمایه گذاری ۵۳میلیون یورو در حال انجام است و قرار است تا پایان سال جاری به مرحله بهره برداری برسد.
 
همتی عنوان کرد: مذاکرات لازم برای دریافت مجوز مرز رسمی صادرات فرآورده های نفتی تولیدی پالایشگاه نفت سنگین قشم انجام شده و به دنبال این هستیم که قبل از اتمام فاز نخست پالایشگاه، مجوز لازم را برای تسهیل روند صادرات فرآورده های نفتی فراهم کنیم.
 
استاندار هرمزگان تأمین و تربیت نیروهای متخصص بومی را از جمله وظایف محوله به صنایع فعال در استان برشمرد و گفت: در نشست با مدیران سه پروژه بهین پالایش، اسکله نفتی حرا و قشم مولد، مشکلات این پروژه ها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که هر یک از این شرکت ها نسبت به تأمین و تربیت نیروهای متخصص بومی اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا