انرژی

عقبگرد نفت همزمان با ازسرگیری مذاکرات اوپک پلاس

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه که قرار است تولیدکنندگان عضو اوپک پلاس مذاکرات رسمی در خصوص سیاست تولید سال آینده را ازسربگیرند، با کاهش روبرو شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نفت برنت که روز چهارشنبه با ۱.۸ درصد افزایش بسته شده بود، در معاملات روز جاری ۱۵ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۴۸ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید.

نفت آمریکا که روز گذشته با ۱.۶ درصد افزایش بسته شده بود، در معاملات روز پنج شنبه ۱۷ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۴۵ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

اوپک و متحدانش در پی ناکامی در رسیدن به توافق در خصوص سیاست تولید سال ۲۰۲۱ که باعث تعلیق مذاکرات رسمی شد، روز پنج شنبه مذاکراتشان را ازسرمی گیرند.

بازار در بحبوحه افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹، انتظار دارد گروه اوپک پلاس محدود عرضه ۷.۷ میلیون بشکه در روز را حداقل تا مارس سال ۲۰۲۱ ادامه دهد. اما پس از امیدواری به ساخت و عرضه واکسنهای کووید ۱۹ که باعث جهش قیمتهای نفت در اواخر نوامبر شد، برخی از تولیدکنندگان ضرورت ادامه محدودیت عرضه فعلی را زیر سوال برده اند.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: هر گونه نشانه از وجود مشکل در رسیدن به توافق میان اعضای این گروه، قیمتها را تحت فشار کاهشی قرار می دهد.

انگلیس روز چهارشنبه واکسن کووید ۱۹ شرکت فایزر را تایید کرد و در رقابت جهانی برای شروع برنامه تزریق انبوه واکسن در تاریخ پیش افتاد.

در این بین، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت این کشور هفته گذشته کاهش پیدا کرده اما ذخایر بنزین و سوختهای تقطیری رشد چشمگیری داشته است. ذخایر نفت در هفته منتهی به ۲۷ نوامبر ۶۷۹ هزار بشکه کاهش داشت اما کمتر از کاهش ۲.۴ میلیون بشکه بود که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند.

بر اساس گزارش رویترز، ذخایر بنزین ۳.۵ میلیون بشکه افزایش یافت در حالی که ذخایر سوختهای تقطیری ۳.۲ میلیون بشکه افزایش داشت.

همچنین تولید نفت آمریکا در هفته گذشته ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به بالاترین سطح از ماه مه رسید.

طبق آمار رفینیتیو آیکان و اطلاعات شرکت نفتی دولتی PDVSA، صادرات نفت ونزوئلا در نوامبر تقریبا سه برابر شد و به عرضه بین المللی افزود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا