انرژی

کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در صنایع نیروگاهی با نانوسیالات محققان کشور

کاربردی شدن نانوسیالات خنک‌کننده محققان کشور موجب کاهش ۱۰ ‌درصدی مصرف انرژی در صنایع تأسیساتی و نیروگاهی شده است و در حال حاضر نیروگاه طرشت و واحدهای ۷۵ مگاواتی نیروگاه کهنوج از مزایای این نانوسیال بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، میزان تولید سالانه‌ نانوسیالات خنک‌ کننده DZ، ۱۲۰ تن است که در سال گذشته بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان درآمد به همراه داشته است، ضمن آنکه ۱۵ نفر به‌طور مستقیم در تولید این محصول مشغول به فعالیت بودند که با توسعه‌ بازارهای داخلی و خارجی این محصول میزان اشتغال به ۱۰۰ نفر خواهد رسید.

این تیم تحقیقاتی به دنبال استفاده از فناوری نانو در تولید دیگر محصولات صنعتی است که برخی از آنها به تولید آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی رسیده‌اند.

مهندس منصور همتی از محققان این طرح با بیان اینکه سال ۸۷ موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو شدیم، گفت: در حال حاضر محصولات نانویی ما در واحدهای صنعتی و نیروگاهی متعدد از جمله صنایع مرتبط با وزارت راه و وزارت نفت، سازمان اتوبوس‌رانی، شرکت قطارهای مسافربری رجا، گروه صنعتی بوتان و شرکت توانیر مورد استفاده قرار ‌گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت نانوسیالات خنک‌کننده مبدل‌های حرارتی صنایعی چون خودرو و حمل‌ونقل و صنایع نیروگاهی و تأسیساتی و صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و الکترونیک، یادآور شد: در کندانسورهای نیروگاه‌های حرارتی در صورت افزایش ۴ درصدی بازدهی انتقال حرارت، علاوه بر افزایش ۵ درصدی تولید برق، در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی خواهد شد که این امر از طریق نانو سیالات خنک کننده تامین می‌شود.

همتی به بیان ویژگی‌های نانوسیالات DZ تولید شده در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: اغلب سیالات خنک‌ کننده‌ موجود در بازار پایه الکلی دارند و تنها نقطه‌ جوش سیال آب را به دماهای بالاتر انتقال می‌دهند ولی نانوسیالات تولید شده در این تحقیقات به دلیل ایجاد نانوباله‌هایی بر روی دیواره مبدل‌های حرارتی، سطح تماس مولکول‌های سیال با دیواره‌ فلزی مبدل را افزایش می‌دهند و نرخ انتقال حرارت را بهبود می‌بخشند.

به گفته وی تقریبا همه‌ صنایع دارای تجهیزات مولد حرارت هستند و این حرارت ایجاد شده می‌تواند تا حدود زیادی مصرف انرژی را افزایش داده و موجب استهلاک دستگاه‌ها شود و افزایش قدرت خنک‌کنندگی سیالات موجب کاهش هزینه و افزایش بازدهی صنایع خواهد شد.

همتی با تاکید بر اینکه استفاده از نانوسیالات خنک‌کننده‌ DZ موجب کاهش ۱۰ ‌درصدی مصرف انرژی در صنایع تأسیساتی می‌شود، یادآور شد: نیروگاه طرشت و واحدهای ۷۵ مگاواتی نیروگاه کهنوج از این نانوسیال بهره می‌برند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا