اقتصاد کلان

در فناوری حسابداری عقب هستیم/ دولت حسابرسی خود را به عهده بگیرد

مدیر عامل سازمان حسابرسی ریشه مسائل در حسابرسی را حق الزحمه و منابع مالی دانست و گفت: در فناوری حسابرسی بسیار عقب هستیم و باید مشخص شود که وظیفه حسابرسی بنگاه‌­های متعلق به دولت و بخش خصوصی بر عهده چه نهادی است و دولت باید حسابرسی خود را برعهده بگیرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز مراسم گرامیداشت روز حسابدار در وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور و مدیر عامل سازمان حسابرسی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

در این مراسم، موسی بزرگ اصل _ مدیر عامل سازمان حسابرسی _ گفت: یکی از موارد استفاده اقتصاد هوشمند در این حوزه بهره گیری از خدمات حسابداری ابری است که امکان ارتباط سریع و سهل سیستم‌­های حسابداری را فراهم می­‌کند. فناوری دیجیتال باعث شده است دقت داده­‌ها و اطلاعات افزایش یابد.

نبود اتوماسیون حسابداری 

وی ریشه مسائل در حوزه حسابرسی را حق الزحمه و منابع مالی دانست و افزود: کشورمان در فناوری حسابرسی بسیار عقب است‌؛ به گونه‌ای که هنوز اتوماسیون حسابداری در این حوزه عملیاتی نشده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و استفاده از بلاکچین در حرفه حسابداری کاربرد دارد. آنچه برای حوزه حسابداری مسئله آفرین شده این است که باید مشخص شود که وظیفه حسابرسی بنگاه‌­های متعلق به دولت و بخش خصوصی بر عهده چه نهادی است و اعتقاد من این است که دولت باید حسابرسی خود را برعهده بگیرد.

تغییر کارکرد عوامل انسانی با اقتصاد هوشمند

در ادامه رحمت الله اکرمی _ معاون نظارت مالی و خزانه داری _ اظهار کرد: اقتصاد هوشمند منجر به کاهش فساد و صرفه جویی در زمان می­‌شود. با اقتصاد هوشمند کارکرد عوامل انسانی تغییر می‌­کند که در حرفه حسابداری نقش حسابداران از ثبت و نگهداری اطلاعات به نظارت و مدیریت حرکت کرده است. استفاده از تکنولوژی منجر به کاهش فرآیند حسابرسی و هزینه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت حسابداری یا حسابرسی هوشمند به فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیروی انسانی آشنا به کاربرد آنها دارد، گفت: خزانه داری کل کشور هم از اقتصاد هوشمند مستثنی نیست و در سال­‌های اخیر سامانه‌­های الکترونیکی چون سامانه نظارت آنی (سمانا)، سامانه اموال دستگاه‌­های اجرایی، سامانه مدیریت بدهی و مطالبات دولت در این سازمان راه اندازی شده است و در این بین لازم است که گفته شود سامانه سمانا سرعت صورت حساب­‌های مالی را افزایش داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا