بانکبانک و بیمه

اگزیم بانک آماده حمایت همه جانبه از صادرات استان کرمان

نشست مجازی بررسی راهکارهای تامین مالی صادرات با هدف واکاوی مشکلات و مسائل صادرکنندگان و اطلاع رسانی در مورد تسهیلات و خدمات بانکی به حوزه صادرات برگزار شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، صیدطاهر دارآفرین رئیس شعبه کرمان بانک توسعه صادرات گفت: ظرفیت صادرات بیش از یک میلیارد دلاری این استان بیانگر ضرورت توسعه خدمات بانک توسعه صادرات ایران به صادرکنندگان است.
وی با اشاره به ظرفیت های قابل توجه استان کرمان در بخش های کشاورزی، معدن و صنعت، گفت: بخش های کشاورزی به ویژه محصول استراتژیک پسته، معدن، فولاد و صنایع خودرو سازی در زمینه صادرات می تواند به مثابه پیشرانه در اقتصاد کشور عمل کند و محرک سایر بخش ها باشد.
وی اظهار داشت: به نظر می رسد هنوز جای کار بسیار است و می توان با همکاری درون و برون استانی جایگاه بهتری را برای این استان در حوزه صادرات رقم زد.
دارآفرین ضمن تاکید بر ضرورت حمایت بیشتر از صادرات و صادرکنندگان استان کرمان، گفت: بانک توسعه صادرات ایران تسهیلات سرمایه در گردش ریالی از محل منابع تلفیقی بانک و صندوق توسعه ملی را با نرخ‌های ۵/۱۳ درصد و ۵/۱۴ درصد و تسهیلات سرمایه در گردش ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی به شرکت های دانش بنیان را با نرخ سود ۱۲ درصد در اختیار مشتریان قرار می دهد.
وی افزود: بانک توسعه صادرات برای صادرکنندگان دارای رتبه اعتباری خوب، دارندگان وثیقه ضمانتنامه صندوق ضمانت صادرات ایران و صادرکنندگانی که بیش از ۵۰ درصد به ایفای تعهدات ارزی خود عمل کرده باشند،در نرخ سود تسهیلات ریالی از منابع بانک تخفیف در نظر می گیرد.
به گفته رئیس شعبه کرمان بانک توسعه صادرات ایران، این بانک به تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، تسهیلاتی با نرخ سود ۱۵ درصد اعطا می کند؛ همچنین تسهیلات سرمایه در گردش ارزی در این بانک با نرخ سود در دامنه ۷- ۵ درصد اعطا می شود.
دارآفرین در ادامه بیان داشت: بانک توسعه صادرات ایران در راستای کمک به توسعه هرچه بیشتر صادرات، تسهیلات و اعتبارات کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت صادراتی و نیز تسهیلات به طرح های اقتصادی که منجر به صادرات کالا و خدمات شوند را در دستور کار خود دارد.
رئیس شعبه کرمان بانک توسعه صادرات ایران در ادامه به تشریح تامین مالی طرح ها و خدمات فنی و مهندسی در خارج از کشور توسط این بانک پرداخت و گفت: به منظور حمایت از صادرکنندگان گشایش انواع اعتبار اسنادی ارزی دیداری، مدت‌دار و اعتبار اسنادی داخلی، انجام حوالجات ارزی به خارج از کشور در کوتاه ترین زمان ممکن از طریق اولین صرافی بانکی (بانک توسعه صادرات) انجام می پذیرد
دارآفرین با اشاره به تأمین مالی پروژه ها از طریق خطوط فاینانس و ریفاینانس و از محل قراردادهای منعقده با بانک‌های خارجی و با نرخ‌های بسیار مناسب توسط بانک توسعه صادرات، تصریح کرد: این بانک به واردکنندگان داخلی برای تامین مواد اولیه و کالاهای تبدیلی جهت صادرات و همچنین تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز تسهیلات اعطا می کند و در حوزه اعطای تسهیلات جهت پیشبرد حمل و نقل، توریسم، بازاریابی و امکان ارائه خدمات پیشرفته بانکی مبتنی بر بستر اینترنت و تلفن همراه برای اشخاص حقیقی و حقوقی پیشرو بوده است.
همچنین رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این نشست چالش های پیش روی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان را برشمرد و گفت: با وجود توان بالای صادراتی استان، کماکان باور جدی در مورد صادرات و تسهیل فرایند ارزشمند صادرات در کشور وجود ندارد.
طبیب زاده گفت: انتظار داریم بانک توسعه صادرات ایران به عنوان تنها بانک تخصصی حامی صادرکنندگان، ظرفیت های صادراتی استان را مورد توجه قرار داده و بخشی از چالش های مالی فعالان صادراتی را مرتفع سازد.
وی، ممنوعیت های صادراتی، بخشنامه های غیرکارشناسی و نرخ کارمزد بالای تسهیلات بانکی را از عمده ترین دلایل عدم رشد صادرات کشور دانست و گفت: با وجود شرایط دشوار تحریم استان کرمان به لحاظ وزنی ۱۹ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۷ درصد رشد صادراتی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده، که شایسته تقدیر و توجه است.
رئیس اتاق بازرگانی کرمان با ذکر مشکلات دیگر صادرکنندگان اعم از بالا بودن نرخ تسهیلات، گفت: سال گذشته بانک توسعه صادرات ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار تسهیلات به صادرکنندگان استان اعطا کرده که در برابر ارزآوری ۲.۵ میلیاردی استان، رقمی ناچیز است و انتظار می رود دامنه فعالیت های این بانک تخصصی در استان افزایش پیدا کند.
طبیب زاده ضمن تشکر از پرسنل بانک توسعه صادرات ایران در کرمان، گفت: تعامل سازنده اتاق بازرگانی و شعبه بانک توسعه صادرات می تواند راهگشای فعالیت روان تر صادرکنندگان استان کرمان باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا