بین الملل

مازاد تجاری چین با افزایش صادرات در نوامبر به ۷۵ میلیارد دلار رسید

مازاد تجارت جهانی چین در ۱۱ ماه اول ۲۰۲۰ برابر با ۴۶۰ میلیارد دلار بود یعنی ۲۱.۴ درصد بیشتر از همین دوره در سال گذشته میلادی که نتیجه افزایش ۲۶۸ میلیارد دلاری صادرات آن است.

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از آسوشیتد پرس، مازاد تجاری چین در ماه نوامبر به دنبال افزایش ۲۱.۱ درصدی صادرات این کشور نسبت به سال گذشته میلادی، به رکورد ۷۵.۴ میلیارد دلار رسید.

  جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در توئیتر آرمان اقتصادی

همچنین بخوانید

 اطلاعات گمرک نشان می‌دهد صادرات چین به آمریکا ۴۶ درصد علیرغم ادامه افزایش عوارض طی جنگ تجاری با واشنگتن بالا رفته است.

 کل صادرات چین تا ۲۶۸ میلیارد دلار افزایش یافته و نرخ رشد آن از ۱۱.۴ درصد ماه اکتبر فراتر رفته است. واردات چین هم ۵ درصد بالا رفته و به ۱۹۲.۶ میلیارد دلار رسیده است. رشد واردات چین در ماه گذشته میلادی برابر با ۴.۷ درصد بود.

 رشد صادرات چین نتیجه بازگشایی زودهنگام اقتصاد این کشور بوده است. حزب کمونیست چین در ماه مارس اعلام کرد همه‌گیری ویروس کرونا را تحت کنترل درآورده، این در حالی بود که اقتصاد رقبای خارجی چین همچنان به خاطر قرنطینه‌های کرونا بسته بود.

 ولی تحلیلگران پیش بینی می‌کنند افزایش صادرات چین در ۲۰۲۱ ادامه نداشته باشد. مازاد تجارت جهانی چین در ۱۱ ماه اول ۲۰۲۰ برابر با ۴۶۰ میلیارد دلار بود یعنی ۲۱.۴ درصد بیشتر از همین دوره در سال گذشته.

 صادرات چین به آمریکا تا ۵۱.۹ میلیارد دلار افزایش یافته و واردات کالاهای آمریکایی ۳۳ درصد بالا رفته و به ۱۴.۶ میلیارد دلار رسیده است. مازاد تجاری چین با آمریکا ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۳۷.۳ میلیارد دلار رسیده است.

 پکن طبق مرحله اول قرارداد تجاری با آمریکا که در ژانویه ۲۰۲۰ امضا شد قول داده دانه های سویا، گاز طبیعی و سایر محصولات این کشور را خریداری کند. این قرارداد با هدف پایان دادن به جنگ عوارض بین دو اقتصاد برتر دنیا امضا شد.

 چین احتمالاً تنها کشوری خواهد بود که در سال جاری میلادی رشد اقتصادی دارد. این در حالی است که فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا، اروپا و ژاپن کاهش چشمگیری داشته است.

 اقتصاد چین در سه فصل ابتدایی سال جاری میلادی ۶.۸ درصد نسبت به سال قبل کوچک شد چون کارخانه ها، فروشگاه ها و ادارات جهت مقابله با همه گیری ویروس کرونا بسته شده بودند. رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم تا ۳.۲ درصد افزایش یافت و در سه ماهه سوم به ۴.۹ درصد رسید.

 خودروسازان و سایر تولید کنندگان بزرگ به فعالیت‌های معمول خود بازگشته  و باعث رشد تقاضا برای واردات آهن، مس و سایر مواد خام شده‌اند. خرده فروشی در چین به سطح قبل از بحران کرونا بازگشته و ۴.۳ درصد در اکتبر نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

 صادرات چین به اتحادیه اروپا در ماه نوامبر ۸.۶درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۳۷.۵ میلیارد دلار رسید. واردات محصولات اروپایی هم ۴.۵ درصد بالا رفت و به ۲۶.۲ میلیارد دلار رسید. مازاد تجاری چین با اروپا ۲۰ درصد بالا رفته و ۱۱.۳ میلیارد دلار اعلام شده است.

 انتهای پیام/۷

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا