اقتصاد کلان

پیش بینی کسری ۲۰۰ هزار میلیاردی در بودجه ۱۴۰۰

یک کارشناس اقتصادی ضمن بررسی تحقق درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آینده،  گفت: با توجه به احتمال کم تحقق درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه پیش بینی می‌شود که بودجه سال ۱۴۰۰ کسری حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان داشته باشد البته در صورت تداوم روند فعلی اقتصاد کشور، این رقم افزایش می‌یابد. 

سید رضا سلامی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره لایحه بودجه سال آینده اظهار کرد: دولت و مجلس تصور کردند که سال آینده تحریم نخواهیم داشت و درآمد صادرات نفت هم مانند درآمد حاصل از صادرات سایر کالاها به کشور بازمی‌گردد و کارخانه‌ها را نیز به علت نبود مواد اولیه و کالاهای اساسی فعال‌تر می‌شوند. اگر تحریم‌ها برداشته شود ممکن است که ۲.۳ میلیون بشکه نفت را بتوانیم به فروش برسانیم که این جمله اگر و اماهای زیادی دارد.  

وی درباره درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در بودجه نیز گفت: با توجه به رکودی که در اقتصاد کشور موجود است، این میزان درآمدهای مالیاتی (۲۴۷ هزار میلیارد تومان) تحقق نمی‌یابد اما در یکی – دو سال اخیر سازمان امور مالیاتی از طریق بررسی تراکنش‌های بانکی درآمدهایی که فرار مالیاتی داشته‌اند را وصول کرده است. در بودجه امسال درآمدهای مالیاتی تنها درآمدی بود که محقق شد. 

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصادی در ادامه در خصوص فروش دارایی‌های مالی نیز توضیح داد: تحقق رقمی که در لایحه بودجه سال آینده به این موضوع اختصاص داده شده است، مقداری غیر ممکن به نظر می‌رسد، زیرا دولت از طریق بازار سرمایه نمی‌تواند این میزان سهام بفروشد و اوراق منتشر کند. همچنین، شرایط تحریم بر تحقق این درآمد دولت هم تاثیر می‌گذارد. 

سلامی در پایان تاکید کرد: با توجه به شرایط تحقق درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیش بینی می‌شود که حداقل حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال آینده با کسری مواجه شود و اگر روند فعلی اقتصاد کشور در سال آینده هم تداوم پیدا کند، این رقم بیشتر نیز خواهد شد. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا