اقتصاد کلان

ماجرای ادعای اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی به اردبیل در بودجه ۱۴۰۰ چیست؟

ایسنا/اردبیل رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: تاکنون ۷۱۲ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به استان اردبیل اعتبار اختصاص یافته است.

داود شایقی در گفت‌وگو با ایسنا، با رد خبر کذب منتشر شده در فضای مجازی که ادعا شده بودجه استان اردبیل در لایحه سال آینده ۳۰۰ میلیارد تومان است و رتبه این استان در توزیع اعتبارات و بودجه ملی بیست و دوم است، صحت ندارد و ما چنین آمار و ارقام منتشر شده را تکذیب می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال در قانون بودجه جمعا ۹۹۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار به استان در نظر گرفته شده است که این میزان بودجه در سال آینده به یک هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل افزود: روشی که در فضای مجازی در رتبه‌بندی استان‌ها در بودجه سال آینده منتشر شده نادرست است چرا که ما بیشتر از شاخص جمعیت استان نسبت به جذب اعتبار ملی اقدام کرده‌ایم.

شایقی بیان کرد: مبنای توزیع اعتبار در کشور جمعیت است و ما ۱.۵۶ صدم جمعیت کشور را داریم که از لحاظ رتبه جمعیتی در جایگاه بیست و پنجم قرار داریم.

وی افزود: اگر از نظر مساحت نیز شرایط استان مورد توجه قرار گیرد، یک درصد مساحت کل کشور را در اختیار داریم که از این لحاظ نیز جایگاه استان اردبیل بیست و ششم کشور است و طبیعی است که ۲۴ استان کشور جایگاهی بالاتر از استان اردبیل داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: مبنای توزیع اعتبارات رویکرد فعال مدیران در جذب اعتبارات است که بنده به همراه نمایندگان استان اردبیل به صورت هفتگی در تهران حاضر شده و پیگیر جذب اعتبارات ملی هستم.

وضعیت استان اردبیل در جذب اعتبارات ملی بسیار مناسب است 

شایقی تصریح کرد: در قانون بودجه امسال ۸۸ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی کشور است که این رقم در لایحه بودجه سال آینده به ۱۰۴ میلیارد تومان افزایش یافته که رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی به جهش اعتباری استان اشاره کرد و گفت: بودجه امسال استان اردبیل ۹۹۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که این رقم در لایحه بودجه سال آینده به یک هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان ارتقا یافته که رشد ۷۸.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل بیان کرد: از نظر جذب و تخصیص اعتبار مورد نیاز برای پروژه‌ها وضعیت بسیار مناسبی را در استان شاهدیم که در بین استان‌های کشور در جذب اعتبارات برای پروژه‌های ملی جایگاه پانزدهم و از لحاظ اعتبار پیوست قانون رتبه هجدهم را کسب کردیم.

شایقی اظهار کرد: عملکرد ما در جذب اعتبارات دقیقا مغایر با اعداد درج شده در لایحه بودجه است به طوری که ما خارج از بودجه سالانه استان ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن جذب کردیم و امسال نیز برای این پروژه یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

شایقی خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان برای راه آهن منابع اعتباری درج شده در حالی که قرار است ۶۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه جذب کنیم.
وی افزود: علاوه بر بودجه سالانه از محل سفر رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منابعی به استان اختصاص یافته که تاکنون ۷۱۲ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور تخصیص یافته که این ارقام به سرجمع اعتبارات استان افزوده می‌شود.

چهارخطه پارس‌آباد _ مشگین‌شهر ردیف اعتباری گرفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای بیمارستان اردبیل، فاضلاب شهر نمین و چهارخطه مشگین‌شهر _ پارس‌آباد اعتبار در نظر گرفته شده است.

شایقی از اخذ ماده ۲۳ برای پروژه سربند به مشگین‌شهر خبر داد و گفت: با ردیف اعتبار ملی این مسیر چهارخطه شکل اجرایی و عملیاتی سریع به خود می‌گیرد.

وی در پایان به شایعه منتشر شده در فضای مجازی در تخصیص ۱۰ درصد اعتبار برای شهرستان کوثر اظهار کرد: این شهرستان که ۱.۷ صدم درصد جمعیت استان را دارد، سه برابر سهم جمعیتی خود اعتبار گرفته و در سال گذشته ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان منابع ملی و استانی به این شهرستان تخصیص یافته است.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا