انرژی

صعود قیمت نفت در پی آتش سوزی میدان نفتی عراق

قیمت نفت روز پنج شنبه تحت تاثیر آغاز واکسیناسیون کووید ۱۹ در انگلیس و تصویب قریب الوقوع یک واکسن در آمریکا و همچنین آتش سوزی یک میدان نفتی در شمال عراق، افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت ۲۲ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۴۹ دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۵ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۴۵ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید. این شاخصها شب گذشته تغییر چندانی نداشتند.

به گفته هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور، بازار به دنبال پشت سر گذاشتن یک زمستان دشوار و نگاه خوش بینانه به سال ۲۰۲۱ است.

همچنین بخوانید

واکسیناسیون ممکن است بزودی در آمریکا آغاز شود. هیاتی از مشاوران قرار است روز پنج شنبه برای بحث درباره توصیه به سازمان غذا و دارو درباره استفاده اضطراری از واکسن ساخت شرکتهای فایزر و بیو ان تک دیدار کنند.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: واکسن کووید ۱۹ یک نقطه عطف مهم به شمار می رود. یکی از مزایای این واکسن برای بازار نفت، تقویت تقاضاست که از محدودیتهای وضع شده توسط دولتها آسیب دیده است. با این حال پیش از این که بازار نفت بدترین دوران معاصر خود را پایان یافته تلقی کند، موانعی وجود دارد. بسیاری از دولتها در حال حاضر محدودیتها را برای مقابله با گسترش بیماری تشدید کرده اند.

کانادا نخستین واکسن کووید ۱۹ را روز چهارشنبه تایید و اعلام کرد واکسیناسیون هفته آینده آغاز خواهد شد.

عامل دیگری که از افزایش قیمتها پشتیبانی کرد، آتش سوزی در یک میدان نفتی کوچک در شمال عراق در جریان یک حمله تروریستی بود با این حال تولید آن مختل نشد.

تحلیلگران از این که بازار رشد ذخایر نفت آمریکا را نادیده گرفتند، متعجب شدند. آمار رسمی منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به چهارم دسامبر ۱۵.۲ میلیون بشکه رشد کرده است در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۱.۴ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. این افزایش ناشی از کاهش صادرات نفت آمریکا به پایینترین سطح از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا سه شنبه هفته جاری پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۵.۷۸ میلیون بشکه در روز برآورد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا