بین الملل

رسوایی دانمارک در تأمین مالی جنگ یمن

تحقیقات جدید سازمان‌ بین‌المللی امدادرسانی آکسفام نشان داد که ۱۶ صندوق بازنشستگی دانمارک در مجموع تقریبا ۳ میلیارد کرون (۵۰۰ میلیون دلار) در شرکت های اسلحه سازی خارجی که به کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات سلاح می فروشند، سرمایه گذاری کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از شبکه خبری راشاتودی، تحقیقات جدید سازمان‌ بین‌المللی امدادرسانی آکسفام نشان داد که ۱۶ صندوق بازنشستگی دانمارک در مجموع تقریبا ۳ میلیارد کرون (۵۰۰ میلیون دلار) در شرکت های اسلحه سازی خارجی که به کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات سلاح می فروشند، سرمایه گذاری کرده اند.

آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

همچنین بخوانید

در این گزارش آمده است که این سلاح ها به احتمال زیاد در جنگ یمن استفاده شده اند چرا که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شدت درگیر این جنگ هستند.

سازمان آکسفام این صندوق های بازنشستگی دانمارک را به “سودجویی” متهم کرده است.

یکی از ۲۱ شرکتی که پول صندوق های بازنشستگی دانمارک را دریافت کرده، شرکت آمریکایی تولید کننده موشک های ریتون Raytheon است.

صندوقی که این پول را سرمایه گذاری کرده مدعی است که در شرکت هایی که به اصطلاح سلاح های غیر متعارف مانند مین های زمینی و بمب های خوشه ای تولید می کنند، سرمایه گذاری نمی کند.

کریستین وایز، دبیرکل سازمان “آکسفام آی بی آی اس” در این باره گفت: من فکر می کنم بسیاری از مشتریان این صندوق های بازنشستگی وقتی متوجه شوند که پس انداز بازنشستگی آنها در حال حاضر به ادامه بدترین جنگ جهان کمک می کند، شوکه خواهند شد. این اصلاً قابل قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد که جنگ یمن و فاجعه انسانی همراه با آن تنها تا زمانی که فروش سلاح به طرف های درگیر جریان داشته باشد، ادامه خواهد داشت.

وایز افزود: از نظر سازمان آکسفام آی بی آی اس، این اقدامات برای تحویل اسلحه باید بلافاصله متوقف شوند. به همین میزان، صندوق های بازنشستگی دانمارک مسئولیت اخلاقی دارند که باید آن را به عهده بگیرند.

دانمارک در سال ۲۰۱۸ همه صادرات سلاح و تجهیزات نظامی خود به امارات و عربستان سعودی را متوقف کرد.

دبیرکل سازمان “آکسفام آی بی آی اس” گفت: اگرچه این واقعیت که یک تمایل سیاسی در دانمارک وجود دارد که به هیچ وجه نباید ما در ادامه جنگ یمن سهیم باشیم، هنوز بخشی از آن از طریق صندوق های بازنشستگی ما صورت می گیرد.

وی افزود: این امر باید متوقف شود چرا که هم اکنون چندین میلیون مشتری صندوق بازنشستگی دانمارک به ادامه جنگ یمن کمک می کنند و من فکر می کنم که تعداد کمی از دانمارکی ها واقعاً می خواهند با مشارکت در جنگ و قتل عام در یمن، حقوق بازنشستگی خود را دریافت کنند.

انتهای پیام/

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا